Hvor meget kan du tjene?
Husk de første 44.500 kroner du tjener, er skattefrie!
Beregn din lejeindtægt
Kan dit sommerhus lejes ud?
Beliggenhed, størrelse, faciliteter? Hos NOVASOL ved vi, hvad lejere sætter pris på, og hvad der gør et sommerhus særligt velegnet til udlejning. Vil du vide om dit sommerhus lever op til disse krav, kan du booke en rådgivning hos os.
Kontakt os og hør, hvad du kan tjene på at leje dit sommerhus ud, når du ikke selv bruger det.
Vi hjælper dig med at øge din lejeindtægt
- Flere gæster: Vi har udviklet en række udlejningskoncepter, designet til at sikre, at dit sommerhus får det højest mulige antal bookinger og når nye kundegrupper. Vi hjælper dig med at beslutte, hvilke der passer til dit sommerhus og guider dig i forbedringer, som kan øge din udlejning.
- Den rette pris: Forkerte priser er en af hovedårsagerne til få bookinger. Vi benytter vores erfaring og analyser af markedet til at fastlægge de rigtige priser for dit hus, og når det er relevant, tilpasser vores eksperter løbende priserne til efterspørgslen.
- Markedsføring: Vi sørger for, at dit hus er repræsenteret på hele udlejningsmarkedet og præsenteres for hundredetusindvis af gæster fra hele verden på vores egen hjemmeside, som har millioner af besøgende hver måned, men også gennem alt fra traditionelle rejsebureauer til onlineportaler som Booking.com, Homeaway og Airbnb.
Reglerne for beskatning af lejeindtægten betyder også, at der er stor mulighed for at tjene gode penge på at udleje dit sommerhus.
Mød vores dedikerede ejerrådgivere



Lokalt nærvær og global styrke
Med vores 27 danske lokalkontorer er der altid et NOVASOL-kontor i nærheden af dit sommerhus. Her sørger vi for, at vores fælles gæster får en god ferieoplevelse, og at du ikke skal bruge tid på henvendelser før, under og efter opholdet. Vi har også kontorer og lokale teams i 17 andre lande, hvilket giver os en unik mulighed for at markedsføre dit sommerhus globalt og give den bedste service til gæster fra hele verden.

Ofte stillede spørgsmål om udlejning af sommerhus
Få svar på spørgsmål om sommerhusudlejning generelt, samt hvordan den fungerer, når du udlejer dit sommerhus sammen med os. Klik på "+" for at se spørgsmål og svar i de forskellige kategorier.
Finder du ikke svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os, så vi kan hjælpe os. Du kan bruge kontaktformularen eller finde vores kontaktinformation i bunden af denne side.
25 % rabat på din ferie
Udforsk en europæisk storby, slap af ved stranden i Middelhavet eller tag et alpint ski-eventyr. Når du udlejer dit sommerhus med os, får du 25 % rabat på vores knap 50.000 NOVASOL-ferieboliger i 19 lande.
Udover fantastiske ferieoplevelser tilbyder vi også en række andre fordele særligt til dig, som udlejer dit sommerhus med NOVASOL. Blandt andet rabat på forskellige attraktioner i Danmark.
Ofte stillede spørgsmål om udlejning af sommerhus
Få svar på spørgsmål om sommerhusudlejning generelt, samt hvordan det fungerer, når du udlejer dit sommerhus sammen med os. Klik på '+' for at se spørgsmål og svar i de forskellige kategorier.
Finder du ikke svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os, så vi kan hjælpe dig. Du kan bruge kontaktformularen øverst.
Din indkomst vil være afhængig af en lang række forskellige faktorer som beliggenhed, sommerhusets standard, faciliteter i og uden for sommerhuset. Derudover er antallet af uger, du stiller dit sommerhus til rådighed, naturligvis også vigtigt.
Din rådgiver vil efter et personligt møde udarbejde et realistisk budget på baggrund af de forskellige forhold samt dine ønsker til udlejningsperioden.
Baseret på vores erfaring og analyser af feriemarkedet kan vi også hjælpe dig med råd og vejledning, hvis du ønsker at gøre dit sommerhus mere attraktivt på udlejningsmarkedet og dermed øge din indtjening.
Vi forudbetaler dig lejebeløbet for hvert indgåede lejemål. Betalingen foregår månedsvis via bankoverførsel, og den sidste bankdag i måneden vil du have modtaget lejen for alle lejemål, som påbegyndes i næste måned. Kortfristede bookinger vil dog blive udbetalt i den efterfølgende måned.
Hvis en gæst annullerer et bekræftet lejemål, og annulleringen er NOVASOL i hænde senere end 28 dage før lejemålets begyndelse, betaler vi dig lejebeløbet for det annullerede lejemål.
Baseret på vores erfaring og omfattende markedsanalyser hjælper din lokale rådgiver med at fastsætte de sæsonpriser, der passer til lige netop dit sommerhus. Vi overvåger løbende ferietendenser over hele verden og bruger den viden og erfaring, som vi har opbygget gennem 50 år i branchen, til at sikre, at dit sommerhus er så konkurrencedygtig som muligt – herunder har den rette prisbalance.
Der udleveres en strømseddel, hvor målerstand ved ankomst og afrejse noteres. På den baggrund laver vi en opkrævning til gæsten, og du vil blive afregnet helt automatisk.
Når du udlejer dit sommerhus, skal du kun betale skat af en del af lejeindtægten. Udlejer du via et udlejningsbureau, får du et bundfradrag på hele 43.200 kroner. Derudover får du et skattefrit fradrag på 40 %. Vi står for indberetningen til Skat, så det behøver du ikke selv at huske på.
Nej, det sørger vi for. Det sker automatisk og vil fremgå af din selvangivelse.
At udleje et sommerhus kræver en del administrative opgaver. Prisen skal være rigtig for at sikre så mange bookinger som muligt til den bedste pris, du skal have føling med sæsonudsving samt indsigt i rejsemønstre og behov hos feriegæsterne. Derudover skal sommerhuset markedsføres via de rigtige salgskanaler, du skal være i dialog med gæsterne før, under og efter udlejningen, sikre betaling for lejeperioden, sørge for indrapportering til SKAT og meget mere.
Alt det sørger vi for, hvis du vælger os som dit udlejningsbureau. Vi følger løbende din udlejning, varetager kontakten til gæsterne og gør brug af den erfaring, vi har opnået gennem 50 år i feriebranchen, til at sikre, at det er så ukompliceret som muligt for dig at udleje dit sommerhus.
Det bestemmer du. Du kan vælge selv at stå for rengøringen, eller at vi kan tage os af det. Du og din rådgiver finder sammen ud af hvilken model, der passer dig bedst.
Når formidlingsaftalen er underskrevet, går der typisk tre til fem dage, før dit sommerhus ligger online på vores hjemmeside og kan bookes.
Det afhænger af, hvor mange uger og på hvilket tidspunkt af året du ønsker at udleje. Kontakt os for en snak om, hvad der er bedst for dig.
Når du indgår et partnerskab med os, laver du en aftale, som gælder for indeværende år samt det efterfølgende år. Herefter fornyes aftalen automatisk et år ad gangen. Hvis du ønsker, kan du selvfølgelig opsige din aftale i slutningen af hver aftaleperiode.
Som hovedregel opkræves feriegæster et depositum/acontobeløb ved leje af sommerhuse med pool samt meget store feriehuse. For de øvrige sommerhuse tilbyder vi i stedet et koncept, som vi kalder Småskadesordningen.
Det betyder, at hvis en feriegæst ved et uheld har været skyld i en mindre skade i dit sommerhus under sit ophold, refunderer vi de udgifter, der måtte være i forbindelse med reparation eller køb af nye genstande med op til 1000 kroner per lejemål*. Med ordningen ønsker vi at beskytte dig imod uforudsete udgifter i forbindelse med udlejning af dit sommerhus og samtidig undgå at give feriegæsterne en dårlig oplevelse ved at opkræve erstatning efter et ellers behageligt ophold.
Småskadeordningen fungerer som et supplement til vores Tryghedsforsikring, som dækker de fleste skader på dit sommerhus samt inventar forsaget af en NOVASOL-gæst ved skader over 1.000 kroner, hvis din egen forsikring ikke dækker.
*Underlagt visse vilkår og betingelser.
Vi sørger for markedsføring af dit sommerhus på flere sprog på vores hjemmeside og hos vores mange bookingpartnere. Vi tager os af fotograferingen, og vores professionelle tekstforfattere laver en beskrivelse, der sammen med billeder af høj kvalitet præsenterer potentielle feriegæster for alle de ting, der gør lige præcis dit sommerhus specielt.
Dit sommerhus bliver markedsført globalt gennem websites, sociale medier, annoncer og et netværk bestående af mere end 10.000 bookingpartnere. Derfor er det ikke kun danske turister, der booker vores sommerhuse. Udover Danmark kommer gæsterne oftest fra Tyskland, Holland, Sverige og Norge, men mange andre nationaliteter besøger de danske sommerhuse. Vi får for eksempel gæster fra Østrig, Frankrig, Kroatien, England og indimellem helt fra USA.
Som udlejer hos NOVASOL får du adgang til din egen personlige husejerside, hvor du kan følge din udlejning og blandt andet se, hvor gæsterne kommer fra.
Du vil modtage en meddelelse på e-mail, SMS eller begge dele. Du kan få detaljer om hver enkelt booking på din personlige husejerside, som du får adgang til, når du udlejer dit sommerhus med os.
Der er flere muligheder:
- Via et af vores 26 lokale servicekontorer i Danmark
- Via en ekstern nøglepasser (eksempelvis en lokal erhvervsdrivende)
- Via en nøgleboks, som vi installerer ved dit sommerhus.
Du kan også selv at stå for nøgleudleveringen, hvis du ønsker.
Ja selvfølgelig. Vi anbefaler, at du opbevarer dine private ejendele i et tydeligt markeret og aflåst rum, skab eller lignende.
På din personlige husejerside finder du et overblik over dine bookinger. Her kan du blandt andet se bookingperioden, ankomstdetaljer, gæstens navn og nationalitet, samt hvad du tjener på den enkelte booking. Derudover samler vi dine bookinger i et månedligt overblik.
Det er vigtigt for os, at du føler dig tryg, når du lader os formidle udlejning af dit sommerhus. Hos NOVASOL tilbyder vi derfor vores husejere en gratis forsikring: Tryghedsforsikringen. Den dækker de fleste skader på dit sommerhus samt inventar ved skader over 1.000 kroner, hvis din egen forsikring ikke dækker. Hvis din egen forsikring dækker, men din selvrisiko overstiger 1.000 kroner, dækker Tryghedsforsikringen differencen.*
Ved skader under 1.000 kroner tilbyder vi et koncept, vi har valgt at kalde Småskadeordningen, som dækker mindre skader op til en 1.000 kroner.*
Du er derfor godt beskyttet mod uforudsete skader og udgifter i forbindelse med udlejning af dit sommerhus.
*Underlagt visse vilkår og betingelser