Hvordan kan vi hjælpe dig?

Vi ønsker dig den allerbedste ferie, og vi vil gerne sende dig ordentligt afsted. 

Herunder finder du derfor svar på nogle af de hyppigst stillede spørgsmål angående booking, betaling, ankomst, nøgleudlevering og vores tryghedspakke.

Svaret på dit spørgsmål er altså kun ét klik væk.

Jeg har ikke booket endnu

Hvor stor en forbrugsudgift kan jeg forvente at betale?

Ved mange af vores ferieboliger er forbrugsudgifterne inkluderet i bookingprisen. Ved nogle ferieboliger skal du muligvis betale for forbrug (el, vand, varme, brænde og lignende) i tillæg til bookingprisen.   

Ved ferieboliger, hvor forbrug ikke er inkluderet i prisen, afhænger omkostningerne af forbruget under dit ophold eller opkræves som et foruddefineret beløb pr. person pr. dag.

Detaljer om forbrugsudgifter er angivet i husbeskrivelsen og på din My Booking-side. 

Forbrugsudgifterne vil blive afregnet i lokal valuta ved afrejsen eller faktureret til dig efter dit ophold. Se din My Booking-side for detaljer for din booking. Vi bestræber os på at sende dig regningen senest fire uger efter dit ophold.

Beregning af elprisen i danske ferieboliger 

NOVASOL ønsker fuld gennemskuelighed omkring, hvordan den elpris, du betaler som gæst, beregnes.
Vores beregning af elprisen for gæster i vores danske ferieboliger er baseret på en offentligt tilgængelig basispris fra www.energidataservice.dk. Den samlede forbrugspris beregnes individuelt ud fra grundprisen (A) plus de obligatoriske elementer (B-E), som tilsammen udgør den pris, som boligejeren bliver bedt om at betale for forbruget til ejendommens elleverandør. Se nedenfor:

A) Den faktiske kostpris 
Denne pris er meget afhængig af den metode, der bruges til at producere elektriciteten (f.eks. vindkraft) og varierer derfor på timebasis, 24 timer i døgnet. Den kostpris, der er tilgængelig på www.energidataservice.dk, bruges til at skabe et gennemsnit for perioden for dit ophold i ferieboligen.

B) Afgifter betalt til det offentlige 

C) Dansk moms

D) El-transportpris 
Transportprisen beregnes på timebasis fra elleverandøren til forbrugeren, baseret på tidspunktet på dagen, hvor forbruget finder sted som enten et lavt (00:00 - 05:59), medium (06:00 - 16:59/21:00 - 23:59) eller højt (17:00 - 20:59) forbrugsmønster. Vi bruger et gennemsnit af måleraflæsningerne i alle danske NOVASOL-huse, der tillader digital måleraflæsning på en 14-dages basis. Forbrugsmønsteret bruges derefter til at beregne gennemsnittet af den samlede transportpris.

E) Profitmargin, som opkræves af elselskabet på timebasis (0,15 kr.)

Derudover lægger NOVASOL 42 % oveni til dækning af den indkomstskat, som boligejeren skal betale af elprisen, samt et timetillæg på 0,30 kr. pr. kWh.

Elprisen genberegnes hver uge, og den pris, du betaler som gæst, er afhængig af ankomst og opholdets længde.

Hvordan bestiller jeg en feriebolig?

Den nemmeste og hurtigste måde at finde din drøm af en feriebolig på er at booke direkte via vores hjemmeside.

Hvornår kan jeg booke en feriebolig til næste år?

Hvis du allerede er i gang med at planlægge din ferie for næste år, kan NOVASOL ikke lave en forudbestilling på det lejemål, du ønsker. Priserne offentliggøres normalt i foråret/sommeren året før, så hold øje med vores hjemmeside for at få den senest opdaterede tilgængelighed.

Kan jeg betale i afdrag?

Som en ekstra service til dig har du mulighed for at betale i to afdrag, hvis du booker mere end 56 dage før ankomst. 
Første afdrag er 25 % af den samlede lejepris. Det andet afdrag er de resterende 75 % af den samlede lejepris (skal betales senest 42 dage før ankomst). 

Kan ungdomsgrupper leje?

Ungdomsgrupper defineres som en gruppe på mindst seks personer under 21 år, selvom aldersgrænsen kan være højere for visse huse. Hvis du booker som en ungdomsgruppe, skal du fortælle os det på bestillingstidspunktet.NOVASOL forbeholder sig retten til at afvise til en ungdomsgruppe. Der kan gælde andre restriktioner for gruppesammensætning, som vil fremgå af husbeskrivelsen. Du skal overholde eventuelle restriktioner for gruppesammensætning, der er angivet i husbeskrivelsen. 

Hvor meget koster en slutrengøring?

Du vil se den nøjagtige pris, når du bestiller dit ophold. Hvis du allerede har booket dit ophold, kan du få disse oplysninger på din MyBooking-side.

Hvad er prisen for forbrug?

Hvis forbrug ikke er inkluderet i bookingprisen, vil du se den nøjagtige pris pr. enhed, når du booker dit ophold. Hvis du allerede har booket dit ophold, kan du få disse oplysninger på din MyBooking-side.

Vil der være rengøringsmidler i lejemålet?

Der er ingen rengøringsmidler i lejemålet. Der er dog en støvsuger samt en gulvmoppe og spand.

Hvor mange personer er tilladt i et lejemål?

Antallet af personer, der er tilladt i ferieboligen, er angivet i beskrivelsen af huset. Alle personer uanset alder tæller.

Kæledyr

Kæledyr er tilladt i ferieboligerne, når det er angivet med et hundesymbol. Hvis du ønsker at medbringe kæledyr, bedes du informere os om det, når du booker ferieboligen.

Ferie med båd

I nogle af vores ferieboliger er en båd inkluderet i lejemålet, og i andre tilfælde er det muligt at leje en båd af boligejeren eller en tredjepart. Se detaljerne på din My Booking-side om, hvordan du booker en båd. 
Hvis du agter at benytte en båd under dit ophold, skal du altid gøre dig bekendt med de gældende regler for båden og området. 
Find information om gældende regler hos den lokale søfartsmyndighed. Du kan ikke være sikker på, at der vil være nok redningsveste til hele din gruppe som en del af bådens udstyr. Dette er dit ansvar.

Hvordan er ferieboligen indrettet?

NOVASOL udlejer ferieboliger, der ejes af private husejere. Ferieboligerne er indrettet og udstyret efter husejerens smag og behag. Senge kan være mindre end standarden, varmtvandsbeholderen kan have en mindre kapacitet, end hvad der er normalt i en primær bolig, og trapper kan være stejlere end normalt. Årstallet for renovering af ferieboligen, der er angivet i husbeskrivelsen, kan henvise til en delvis renovering.

Røgfri ferieboliger

Rygning er ikke tilladt i nogen af vores ferieboliger.

Hvad betyder stjernerne?

Jo flere stjerner vi tildeler en feriebolig, jo højere er komfortniveauet. Møbler, udstyr og ferieboligens standard tages i betragtning.
 Meget enkelt indrettet feriebolig med basale faciliteter, til et ophold om sommeren.
 Almindeligt indrettet feriebolig med få faciliteter.
 Velholdt feriebolig, udstyret med standardmøbler.
Veludstyret feriebolig af høj standard, med komfortable møbler og ekstra faciliteter.
 Vores højest bedømte feriebolig. Smagfuldt møbleret og fuldt udstyret.

Lejebetingelser

Du kan finde og læse NOVASOLs lejebetingelser her.

Administrer min booking

Hvordan betaler jeg for min booking?

Du kan betale via MyBooking med dit kreditkort. Vi tilbyder nogle alternative betalingsmetoder, som du kan se på din MyBooking-side.

Hvordan kan jeg tjekke min betaling for min booking?

Du kan finde din betalingsoversigt på din MyBooking-side.

Hvordan kan jeg betale det andet afdrag, hvis jeg får et nyt kreditkort?

Hvis du får et nyt kreditkort mellem dine afdrag, foreslår vi, at du logger ind på din MyBooking-side inden betalingsdatoen og betaler med dit nye kort.

Hvor kan jeg finde min lejeaftale?

Når du har booket en feriebolig, modtager du en bekræftelse pr. e-mail og et link til din personlige MyBooking-side. Der har du adgang til alle oplysninger om din booking.

Er håndklæder og sengetøj inkluderet?

Ting som håndklæder, sengelinned og viskestykker kan være inkluderet i prisen eller købes før ankomst med 5 dages varsel via din MyBooking-side.

Hvornår kan jeg hente nøglen/ankomme til lejemålet?

Du kan normalt hente din nøgle mellem kl. 16 og kl. 20, men de nøjagtige tidspunkter vises på MyBooking-siden. Sørg for at angive dit ønskede/forventede ankomsttidspunkt på din MyBooking-side.

Hvordan køber og betaler jeg for de ekstra tjenester?

Du kan normalt købe ekstra tjenester op til 5 dage før ankomst via din MyBooking-side, hvis de er angivet under "Ekstra tjenester".

Hvad finder jeg i lejemålet?

I vores ferieboliger kan du finde almindeligt køkkenudstyr samt dyner og puder til alle senge. 

Hvornår skal jeg betale turistskat?

Hvis du rejser til Frankrig, vil du modtage en e-mail med et betalingslink til at betale din turistskat, når du kommer hjem fra din ferie.

For alle andre destinationer, hvor der pålægges turistskat, skal du betale ejeren eller nøgleholderen i lokal valuta, når du ankommer.

Hvilke ekstra tjenester kan jeg købe?

Holiday Kit (fås kun i Danmark), som indeholder: 
3 karklude 
7 opvasketabletter 
1 svamp 
Glasrens 
Opvaskemiddel 
Vaskepulver 

 

Sengesæt, som indeholder: 
1 dynebetræk 
1 pudebetræk 
1 lagen 
2 håndklæder 
1 viskestykke 

 

Slutrengøring 
Overvejer du selv at gøre rent efter dit ophold? Find mere information om dette her

Overvejer du at købe en rengøring til efter dit ophold? Find flere oplysninger om dette her

Har det ophold, du overvejer, obligatorisk rengøring? Find mere information om dette her

Parkering ved ferieboligen?

Oplysninger om parkering vil være at finde i ferieboligens beskrivelse. 

Indkørslen til huset er sjældent asfalteret og kan oftest ikke benyttes af sportsvogne eller sænkede køretøjer.

Wi-Fi

Mange af vores NOVASOL-ferieboliger har wi-fi. Da wi-fi er en ekstra tjeneste, kan der være pålagt et separat gebyr. Du kan finde disse oplysninger i ferieboligens beskrivelse.

Grill

Grill er tilgængelig i mange ferieboliger. Hvor dette er tilfældet, vil det fremgå af beskrivelsen af ferieboligen.

Hvorfor er der et depositum?

Et depositum erstandardpraksis i ferieudlejningsbranchen. Det dækker forbrugsomkostninger og eventuelle skader eller ekstraomkostninger, der måtte opstå under dit ophold.

Hvornår bliver depositummet opkrævet?

For bookinger foretaget efter den 18. oktober 2023 er depositum obligatorisk for alle vores danske ferieboliger og vil automatisk blive tilføjet til din booking 9 dage før din ankomstdato. Du kan finde disse oplysninger på din "MyBooking"-konto.
Hvis der skal betales et depositum for ferieboliger uden for Danmark, skal det normalt betales direkte til ejeren og vil fremgå af din MyBooking-konto. 

Hvad er depositummet?

Depositummet afhænger af den type feriebolig, du har booket:
Standard-ferieboliger: 100 EUR
Sauna-ferieboliger: 115 EUR
Spa-ferieboliger: 150 EUR
Pool-ferieboliger: 360 EUR

Hvordan kan jeg betale depositummet?

Du kan nemt betale depositummet via din MyBooking-konto inden for 9 dage før din ankomstdato. 

Hvornår tilbagebetales depositummet?

Depositummet tilbagebetales automatisk op til fire uger efter din afrejsedato, forudsat at der ikke er opstået skader eller ekstra udgifter under dit ophold. Dette vil blive refunderet til samme kort/konto, som blev brugt til den oprindelige betaling.

Hvad hvis der er skader eller ekstra udgifter?

Hvis der opstår skader eller ekstra udgifter, trækkes det relevante beløb fra depositummet. Du vil modtage en specificeret opgørelse over disse gebyrer.

Mens jeg er på ferie

Huse med swimmingpool

Ved booking af en feriebolig mindst 3 dage før ankomst opvarmes den indendørs swimmingpool til ca. 24-25 °C.

Sauna

Hæld ikke vand på saunaovnen, da det kan føre til alvorlige skader eller strømafbrydelse.

Tips til at spare strøm i ferieboliger med indendørs swimmingpools:

- hold altid døre og vinduer til poolrummet lukkede  
- sluk ikke for affugteren - det kan føre til for høj luftfugtighed i poolområdet  
- læg poolcoveret over poolen, når den ikke er i brug  
- indstil gulvvarmen til en konstant temperatur - undgå regulering  
- hvis der er soveværelser, som ikke er i brug, så hold dørene til disse rum lukkede, og skru ned for varmen til 5°C.

Opladning af elektriske køretøjer

Nogle ferieboliger er udstyret med en oplader til elbiler. Undgå at oplade elbiler fra almindelige stikkontakter, da det kan forårsage overophedning, skade på elinstallationerne og potentielt brand.

Hvor kan jeg hente nøglen til lejemålet?

På din MyBooking-side kan du se linket til din ""Rutebeskrivelse/nøgleafhentning"", hvor placeringen er angivet. 

Ved ophold i Danmark, hvor der er nøgleboks, vil du modtage en SMS 2 dage før din ankomst. Sørg for, at dit mobilnummer er opdateret på MyBooking-siden.

Hvad tid skal jeg forlade lejemålet?

Du skal forlade stedet senest kl. 10 på afrejsedagen.

Hvor skal jeg aflevere nøglen?

Du returnerer nøglen til samme adresse, hvor du afhentede den, og hvis der er en nøgleboks, kan du lægge nøglen tilbage i nøgleboksen.

Problemer/klager

Vi håber at du får den bedst mulige oplevelse, skulle du dog under dit ophold i Danmark, Norge eller Sverige få brug for hjælp, bedes du tage kontakt med det telefonnummer, der fremgår af den mail vi har sendt dig inden ankomst. 

Hvis du rejser til en af vores andre lokationer, bedes du kontakte den lokale repræsentant.

Hvad hvis jeg forårsager en skade i ferieboligen under mit ophold? 

Ulykker sker, men du bedes informere os om eventuelle skader. Den bedste måde at gøre det på er via vores beskedtjeneste. På den måde kan vi reagere hurtigt og udskifte eventuelle ødelagte genstande, så de er klar til de næste gæster.

Hvem kontakter jeg, hvis jeg ankommer senere end planlagt?

Ved sen ankomst efter kl. 20 bedes du kontakte nøgleholderen. Du kan finde kontaktoplysningerne på din MyBooking-side.

Kan jeg få rejsevejledning?

Rejsevejledninger er tilgængelige på din MyBooking-side.

Skal jeg rengøre ferieboligen inden afrejse?

Ferieboligen bliver rengjort før din ankomst, og vi beder om, at den efterlades i samme stand ved udtjekning.

Find mere information om dette her

Jeg har afsluttet min ferie

Hvordan kan jeg skrive en anmeldelse?

Vi sætter stor pris på din feedback og vil meget gerne høre om din ferieoplevelse. Når du er kommet hjem fra din ferie, kan du forvente at modtage en e-mailinvitation fra os inden for 48 timer. Denne e-mail vil give dig mulighed for at dele din værdifulde feedback.

Jeg har glemt noget i ferieboligen

Hvis du opdager, at du har efterladt noget i ferieboligen, anbefaler vi, at du kontakter ejeren eller nøgleholderen så hurtigt som muligt. De kan hjælpe dig med at få din mistede ejendel tilbage. Hvis du har brug for yderligere hjælp, så tøv ikke med at kontakte os. Det er vigtigt at bemærke, at selvom vi er her for at hjælpe, kan vi ikke holdes ansvarlige for mistede ejendele.

Jeg havde problemer under min ferie og vil gerne klage

Vi undskylder oprigtigt eventuelle skuffelser, du måtte have oplevet under din ferie, og vi anbefaler, at du håndterer bekymringer eller problemer med det samme, mens du er på stedet for at sikre en hurtig og effektiv løsning. Hvis du har brug for yderligere hjælp, skal du kontakte os. Hvis du har indgivet en klage hos os og ikke har kunnet finde en løsning, bedes du se yderligere oplysninger nedenfor.

 

Ankenævnet

Hvis det ikke har været muligt at finde en løsning efter dit ophold, kan du indgive din klage over en feriebolig i Europa til Ankenævnet, som er et privat, autoriseret ankenævn, der er oprettet af Forbrugerrådet og Feriehusudlejernes Brancheforening, som vi er medlem af. Læs mere på www.fbnet.dk eller kontakt: Ankenævnet, Vandkunsten 3, 3., 1467 København K, Danmark. 

 

MTV

Hvis du er bosiddende i Frankrig, kan du i tilfælde af en uenighed gøre brug af en mæglingsprocedure eller en alternativ tvistbilæggelsesprocedure i henhold til gældende lovgivning. Vores mægler er Médiation du Tourisme et Voyage (MTV). Efter at have underrettet os skriftligt, og hvis du ikke modtager et tilfredsstillende svar inden for 60 dage, kan du indgive tvisten i overensstemmelse med de betingelser, der er angivet på mæglerens websted. Læs mere på: https://www.mtv.travel/saisir-le-mediateur/ eller kontakt: Association Médiation Tourisme et Voyage BP 80 303 75 823 Paris Cedex 17. 

 

OTB 

Hvis du bor i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, kan du også bruge Europa-Kommissionens OTB-platform (onlinetvistbilæggelse) (ec.europa.eu/odr) til at indgive en klage.

Stadig brug for hjælp?

Hvis du stadig har brug for at kontakte os, gør vi opmærksom på, at ventetiderne kan være lidt længere end normalt. Vi gør vores bedste for at hjælpe dig hurtigst muligt.

Se alle vores ferieboliger i 19 lande