Hvordan kan vi hjælpe dig?

Svarene på de hyppigst stillede spørgsmål er kun et klik væk.

 

COVID-19
Hvad betyder COVID-19 for mig og min booking hos NOVASOL?

Hos NOVASOL gør vi alt for at besvare dine spørgsmål om COVID-19. Derfor har vi samlet alle informationer til dig på én side, hvor du kan læse mere om, hvilken betydning pandemien har for din ferie:

https://www.novasol.dk/faq/covid-19

Er der mere end 40 dage til din ankomst, kan du ombooke dit ophold til en anden feriebolig, land og/eller periode mod et mindre ombookingsgebyr på DKK 550,-.

Booking af feriebolig
Hvordan booker jeg en feriebolig?

Du kan allernemmest booke din feriebolig direkte på vores hjemmeside. Har du brug for hjælp til din booking, står vores salgsafdeling klar på 39 14 33 33 eller novasol@novasol.dk.

Salgsafdelingens åbningstider:
Mandag-Fredag: 9.00-18.30
Lørdag: 9.00-15.00
Søndag: Lukket

Hvordan bruger jeg min rabatordning/rabatkode?

NOVASOL tilbyder dig rabat på leje af vores ferieboliger gennem diverse samarbejdspartnere, fordelsklubber og virksomheder. Du kan finde de forskellige rabatkoder via partnernes hjemmeside, i medlemsblade eller via virksomhedens intranet. 

Rabatkoden kan du benytte online ved bestilling af en feriebolig, og den skal indtastes efter valg af betalingsmetode (punkt 3/3). Når du har indtastet rabatkoden, skal du klikke på "indløs", for at rabatten fratrækkes selve lejeprisen. 

Vær opmærksom på, at de forskellige rabatter ikke kan kombineres.

Rabatkoderne kan kun benyttes ved:

  • Direkte booking hos NOVASOL
  • På nye bookinger
Hvor kan jeg finde mine rejsedokumenter?

Umiddelbart efter din bestilling får du en e-mail med et link til din personlige MyBooking-side, hvor du kan finde dine betalingsoplysninger og downloade dine rejsedokumenter efter 100% betaling. Har du betalt med Dankort/kreditkort, kan du finde dokumenterne umiddelbart efter, bookingen er foretaget. 

OBS: Vi sender intet med almindelig post, da hele bookingforløbet foregår via mail og på vores hjemmeside. Ønsker du at modtage lejedokumenterne med almindelig post, kan du kontakte vores salgsafdeling og booke dit ophold via den.

Er mine personlige oplysninger beskyttet?

Alle oplysninger, du indtaster, når du booker en feriebolig via hjemmesiden, sendes sikkert til NOVASOL via SSL-kryptering. 

Hvornår kan jeg booke til næste år?

Har du allerede planer for næste års ferie, kan NOVASOL tilbyde at lægge en forreservation ind på den ønskede bolig til dig. Vi har ingen priser endnu, da den nye sæson åbnes i forår/sommer året før, eftersom vi arbejder med 1-årige kontrakter og genforhandler dem med ejerne år for år.

Når vi har genforhandlet kontrakterne, sender vi en bookingbekræftelse med priser til dig, og såfremt du ikke er indforstået med prisen, har du naturligvis en ekstra lang og gratis annulleringsfrist. Betingelserne herfor vil du kunne finde i bookingbekræftelsen. 

Vil du forreservere en bolig, skal vi bruge katalognummer, den ønskede periode samt dit navn, adresse, telefonnummer og mailadresse. 

Vi gør dig opmærksom på, at der er en vis risiko for, at vi ikke har den pågældende bolig til den nye sæson, eller at den benyttes af ejeren. I så fald vil vi sende dig et alternativ, så du stadig kan komme på en god ferie. Vi har dog mange trofaste ejere og håber, at vi endnu en gang kan byde dig velkommen som gæst hos NOVASOL.

Må ungdomsgrupper leje ferieboliger?

Ungdomsgrupper defineres som en gruppe på minimum 6 personer, der hovedsagligt er under 21 år. Gruppen skal anmeldes, og NOVASOL forebeholder sig retten til at afvise denne. Hvis gruppen ikke er forudanmeldt, kan NOVASOL på ethvert tidspunkt afvise den ved ankomst eller under opholdet.

Enkelte ejere ønsker ikke ungdomsgrupper som gæster i ferieboligen. Du kan læse i boligbeskrivelsen, hvis ungdomsgrupper ikke er tilladte. Vær opmærksom på, at den person, der booker boligen, skal være fyldt 21 år. 

Senest ved ankomst skal ungdomsgrupper betale et særligt depositumsbeløb, der består af ferieboligens eventuelle a conto-forbrug/depositum samt et tillæg på DKK 3.500,- pr. angivet person på lejebeviset. Derudover er bestilling af slutrengøring obligatorisk, hvis dette ikke allerede er en del af lejebetingelserne.

Må firmaer leje ferieboliger?

Det står normalt i boligbeskrivelsen, om en bolig udlejes udelukkende til ferieformål, eller om firmaer også må booke den.

Ændringer, annulleringer og tryghedspakke
Hvordan kan jeg ændre min booking?

Vil du ændre din booking, kan vores salgsafdeling hjælpe dig på 70 42 44 24 eller novasol@novasol.dk. Alle ændringer vil være ifølge de gældende lejebetingelser og de eventuelle gebyrer.

Hvordan kan jeg annullere min booking?

I de fleste tilfælde kan du annullere din booking på din personlige MyBooking-side, som du kan finde linket til i mailen med din bookingbekræftelse. Alternativt kan du annullere din booking ved at skrive til novasol@novasol.dk.

Vær opmærksom på, at enhver annullering vil være ifølge vores lejebetingelser

Må jeg overdrage min booking af ferieboligen til en anden person?

Er du selv forhindret i at komme af sted selv, kan du ind til 8 dage inden ankomst overdrage din booking til en anden person uden gebyr. NOVASOL skal dog have en skriftlig bekræftelse fra dig med angivelse af oplysninger på den person, der skal registreres som den nye lejer.

Hvad indebærer vores gratis tryghedspakke?

Vores mål er at sikre dig en 100% problemfri ferie. Du kan derfor trygt bestille ferien uden bekymring for pludseligt opståede vanskeligheder. Med tryghedspakken er du nemlig dækket ind - og det er gratis!

Pakken indeholder:

  • Mulighed for annullering ved sygdom eller dødsfald
  • Mulighed for annullering op til 8 dage før ankomst ved uforskyldt arbejdsløshed eller nyansættelse
  • Annullering eller erstatningsbolig hvis den private boligejer erklæres insolvent
  • Garanti for penge retur på huse med indendørspool
  • Best price garanti 
Betaling, serviceydelser og forbrugsomkostninger
Hvad er mine betalingsmuligheder?

Betalingen kan foregå med de mest gængse kreditkort, via bankoverførsel eller EAN-fakturering (off. institutioner).

Når du betaler online hos os, er du i trygge hænder. Dine oplysninger behandles sikkert og sendes i krypteret form under et SSL-certifikat. Vi gemmer ikke dine kortoplysninger på noget tidspunkt, men kontrollerer blot, at de er korrekte. Derefter trækkes beløbet. 

Kan jeg betale i rater?

Som en ekstra service til dig tilbyder vi muligheden for at betale i to rater, hvis der er mere end 56 dage til din ankomstdato. 

  • Første rate udgør 25% af den samlede lejepris. 
  • Anden rate udgør de resterende 75% af den samlede lejepris og forfalder 42 dage før lejemålets påbegyndelse.

Når din booking afregnes i to rater, opkræver vi første rate med det samme. Betalingsoplysningerne gemmes hos vores certificerede eksterne betalingspartnere, som er godkendt til formålet. Anden rate trækkes automatisk på forfaldsdatoen.

Du får besked om det via mail, hvis du har oplyst den til os i forbindelse med din booking. Hvis du bestiller serviceydelser mellem første og anden rate (fx sengelinned), forhøjer vi automatisk beløbet i anden rate tilsvarende prisen for den valgte service.

Du kan til enhver tid se betalingsoversigten på din MyBooking-side, men vær opmærksom på, at hvis du har ombooket til en anden periode eller en anden feriebolig, vil anden rate ikke længere kunne trækkes automatisk. 

Hvad sker der, hvis jeg får et nyt kreditkort?

Hvis du får et nyt kort mellem første og anden rates betaling, opfordrer vi til, at du på betalingsdagen logger ind på din personlige MyBooking-side og gennemfører betalingen med dit nye kort. Opdaterer du dine kortoplysninger før betalingsdagen for anden rate, skal ud være opmærksom på, at beløbet bliver trukket straks.

Hvordan opkræves turistskatten?

I mange europæiske lande opkræver de lokale myndigheder turistskat. Typisk bliver der opkrævet et beløb pr. person/pr. dag, og det svinger meget fra land til land. Turistskatten bliver enten opkrævet af NOVASOL inden afrejse eller af nøgleudleveringen/ejeren på destinationen, og der betales i lokalvaluta. 

Hvordan bestiller jeg og betaler for ekstra serviceydelser?

Du kan bestille ekstra serviceydelser via telefon eller via din personlige MyBooking-side, hvis du rejser uden for Danmark. 

Bestilling af serviceydelser mellem første og anden rate:
Beløbet på anden rate forøges tilsvarende prisen på de tilkøbte serviceydelser, og betalingen sker sammen med anden rate.

Bestilling af serviceydelser efter betaling af det fulde lejebeløb:
Beløbet vil fremgå af din personlige MyBooking-side. 

Hvilke tilkøb findes der i Danmark?

Holiday Kit:

  • 2 karklude
  • 1 gulvklud 
  • 7 opvasketabs
  • 1 rengøringssvamp 
  • 1 opvaskebørste
  • Glasrens
  • Opvaskesæbe
  • Rengøringsmiddel

Linnedpakke:

  • 1 dynebetræk 
  • 1 pudebetræk
  • 1 lagen (ikke faconsyet)
  • 2 håndklæder
  • 1 viskestykke

Slutrengøring (hvis ikke allerede inkluderet i prisen)

Leje af barneseng/-stol 

Billetter/Rabatter til nærliggende attraktioner (kontorafhængig)

Vær opmærksom på, at der kan være forskel på de enkelte boliger i forhold til tilgængelige serviceydelser. Du er altid velkommen til at kontakte NOVASOL på 70 42 44 24, hvis du har spørgsmål til en specifik bolig.

Hvad koster en slutrengøring?

Priserne på en slutrengøring varierer alt efter ferieland og størrelse af ferieboligen. Du kan se den nøjagtige pris ved bookingen, hvor ydelsen også kan tilkøbes. Har du allerede booket en bolig, kan du ringe til os for at få prisen på netop din slutrengøring.

På nogle af ferieboligerne er der obligatorisk rengøring, og her vil prisen fremgå sammen med lejen, inden der bookes. Fremgår den obligatoriske rengøring ikke af lejebeviset, skal den betales ved ankomst. 

Hvilket forbrug kan jeg cirka regne med?

Når du lejer en feriebolig hos NOVASOL, kan der være ekstraomkostninger i tillæg til den pris, du har betalt for boligen. Nedenunder kan du se, hvordan disse afregnes (medmindre det fremgår at husbeskrivelsen, at det er gratis). El, vand, gas, telefon, varme og brænde er variable omkostninger, og ved mange boliger er el- og vandforbrug inkluderet i lejebeløbet. 

Ved boliger hvor el og vand ikke er inkluderet, varierer forbruget afhængigt af boligtype, indretning og størrelse. Vi anbefaler, at du kontakter NOVASOL, hvis du vil have oplysninger om gennemsnitsforbruget på en specifik bolig.

Forbrugsomkostninger i danske ferieboliger:
El: DKK 2,65,-/kWh
Vand: DKK 66,-/m3
(priser pr. 01.01.2020)

Du får tilsendt regningen for dit forbrug inden for tre uger efter dit ophold. Ved enkelte boliger - typisk poolhuse - bliver der opkrævet et a conto-beløb på forhånd eller senest ved afhentning af nøglen ved ankomsten.

Forbrugsomkostninger i udenlandske ferieboliger:
Ved hovedparten af de udenlandske boliger sker afregning af omkostninger på stedet ved afrejse. Husejer eller kontaktperson kan ved ankomsten opkræve et depositum, som bruges til at modregne forbruget. Ved nogle boliger afregnes forbruget efter afrejse, og der fremsendes enten en opkrævning med betalingsoplysninger, eller forbruges modregnes i et depositum. Overskydende depositum sendes retur til dig. 

Skal jeg betale depositum på alle boliger?

Du skal ikke betale depositum på langt de fleste boliger. Vi opkræver dog depositum ved enkelte huse:

  • Sommerhuse, der ikke bruges som feriebolig
  • Større grupper 
  • Ophold længere end 14 dage
  • Unikke boliger
  • Feriebolig med båd 

Du kan til enhver tid se informationer om et eventuelt depositum, når du laver din booking eller på din personlige MyBooking-side, hvis du allerede har booket. 

Hvad hvis uheldet er uge?

Uheldet kan være ude, og handler det om småuheld (et ødelagt glas eller tallerken), skal det skrives på en skadesblanket, som ligger klar i boligen. Vi kan dermed reagere hurtigt og få det ødelagte erstattet, så de næste gæster ikke mangler noget. NOVASOL dækker omkostninger på skader på op til DKK 1.000,-.

Ankomst, afrejse og nøgler
Hvornår kan jeg få nøglen/ankomme til ferieboligen?

Danmark:
I Danmark kan du hente nøglen efter kl. 15:00 og flytte ind fra kl. 16:00. På din personlige MyBooking-side kan du angive, om du vil modtage en SMS, hvis ferieboligen er klar til indtjekning inden kl. 15:00.

Vær opmærksom på, at selvom I ankommer tidligere, kan I ikke forvente at komme ind i boligen før tid, da NOVASOL og/eller ejeren skal have tid til at kontrollere/klargøre den.

Udlandet:
I udlandet får du udleveret nøglen mellem kl. 16:00 og 20:00. Sørg for at angive dit ønskede/forventede ankomsttidspunkt på din MyBooking-side for at få din ankomst bekræftet med kontaktpersonen af boligen. Planlægger du at ankomme uden for ovenstående tidspunkt, skal det bekræftes af kontaktpersonen, da du ellers ikke kan regne med at få nøglen udleveret. 

Hvor kan jeg afhente nøgle til ferieboligen?

På din MyBooking-side kan du finde PDF-filen "Rutebeskrivelse/Nøgleafhentning", hvor udleveringsstedet er angivet. Vær dog opmærksom på, at nøglen ikke nødvendigvis udleveres på samme adresse som ferieboligens. 

Hvornår skal jeg forlade ferieboligen?

Du skal forlade ferieboligen senest kl.10:00 på afrejsedagen.

Hvor skal jeg aflevere nøglen?

Du skal aflevere nøglen samme sted, hvor du fik den udleveret.

Hvor har NOVASOL servicekontorer?

Vi har samlet en oversigt over vores servicekontorer i Europa her.

NOVASOL-konceptet: Hvad skal jeg have med?
Hvad kan jeg forvente at have i boligen?

I vores boliger kan du forvente basisudstyr til køkkenet og spisestuen. Derudover er der altid dyner og puder til alle senge. Dog er der ikke børnedyner. Indretning er efter ejerens smag og kan ses på billederne inde på boligbeskrivelsen. Vær opmærksom på, at stjernekategoriseringen er relateret til kvaliteten og mængden af basis- og specialudstyr. 

Husk på, at du holder ferie i nogens bolig. Pas på den, og vær forberedt på, at en lyspære kan gå i stykker, eller at sikringen kan springe. Hvis det sker, er du velkommen til at kontakte vores Hotline. 

Er der rengøringsmidler i boligen?

Som udgangspunkt er der ikke rengøringsmidler i boligen, og vi anbefaler, at du selv medbringer det eller køber vores Holiday Kit, hvis det er muligt. Der er dog altid støvsuger og gulvspand/-skrubbe i huset. 

Vi anbefaler, at du medbringer de mest nødvendige hjælpemidler til køkken og toilet som viskestykker, køkkenrulle, håndklæder, karklude, toiletpapir og rengøringsmidler. 

Er der dyner og puder i boligen?

Ja. Der er altid dyner og hovedpuder til det antal personer, som huset tillader. Der er dog ikke dyner og puder til børnesenge. Du kan undersøge, om der er sengelinned inkluderet i lejekøbet, og ellers kan du medbringe et selv eller leje det.

Hvad skal jeg huske at medbringe selv?

Ting som håndklæder, sengelinned og viskestykker kan være inklusive eller tilkøbes ved mange boliger inden ankomst. Fremgår det ikke af beskrivelsen, skal det enten bestilles eller medbringes.

Derudover er det en god idé at medbringe mad og drikkevarer samt de mest nødvendige hjælpemidler til køkken og toilet, inkl. køkkenrulle og toiletpapir. 

Du er velkommen til at kontakte NOVASOL for nærmere info. 

Ferieboligerne generelt
Hvad betyder stjernerne?

 Simpelt møblerede ferieboliger med mindre vægt på interiør

 Enkelt indrettede ferieboliger

 Traditionelle ferieboliger med standardmøbler

 Veludstyrede ferieboliger af høj standard med komfortable møbler

 Smagfuldt indrettede feriehuse med avanceret udstyr og moderne møbler

Hvor mange personer må vi være i ferieboligen?

Ferieboligen må højst benyttes af det antal personer, der er angivet i beskrivelsen. Alle personer uanset alder tæller med i personantallet.

Danmark:
I mange boliger er det tilladt at medbringe ét ekstra barn under 4 år uden gebyr. Dette vil trypisk fremgå af boligbeskrivelsen.

Norge og Sverige:
I en stor del af boligerne er der samme mulighed som i Danmark, men spørg om dette ved bestilling for en sikkerheds skyld.

Mellem- og Sydeuropa:
Det angivne personantal er normalt ufravigeligt, og alle ekstra personer skal forespørges. 

Det er ikke tilladt at slå telte op i haven, medbringe egen campingvogn eller lignende i nogle lande. 

Kan jeg selv foretage slutrengøring?

Du kan oftest selv foretage slutrengøring, som bliver kontrolleret af vores servicepersonale efter afrejse. Alternativt kan du senest fire dage inden afrejse bestille en rengøring. Nogle ferieboliger bestilles med obligatorisk rengøring, hvilket betyder, at du ikke selv kan foretage den, men betaler beløbet for rengøringen senest ved nøgleafhentning. Dette er tilfældet ved mange ferieboliger især i Sydeuropa, hvor slutrengøringen er inkluderet i lejebeløbet og foretages automatisk af os.

Hvor mange husdyr må jeg have med?

Det fremgår af boligbeskrivelsen, hvor mange husdyr du må medbringe. Hvis du ønsker at medbringe flere end tilladt, skal dette forespørges hos boligejeren. Derfor opfordrer vi dig til at kontakte os i god tid inden feriestart, hvis du vil have et ekstra husdyr med. 

Ferie med båd
Anbefalinger og generel information

Skal du besøge en feriebolig med båd, kan du læse anbefalinger og generel information her. 

Hotline og klager
Jeg har problemer under mit ophold. Hvad nu?

Har du brug for hjælp under dit ophold, skal du henvende dig til det ansvarlige servicekontor eller boligens ejer/repræsentant, som er nævnt i dit lejebevis. 

Vi vil rigtig gerne hjælpe dig under opholdet, så du kan nyd din ferie. Derfor er det vigtigt, at du kontakter os hurtigst muligt, da der ellers ikke kan forventes kompensation. Husk desuden at få navnet på den medarbejder, du har talt med.

Du kan ringe til vores hotline på 97 97 57 57.

Åbningstider:
Søndag-Fredag: 09:00-19:00
Lørdag: 14:00-20:00

Jeg har en henvendelse efter mit ophold. Hvad nu?

Har du brug for hjælp efter dit ophold, er du velkommen til at kontakte vores kundservice på 70 42 44 24 (tryk 4 for kundeservice) eller kundeservice@novasol.dk.

Åbningstider:
Mandag-Fredag: 09:00-17:00
Lørdag: 09:00-16:30

Har du en klage over opholdet, er du velkommen til at indsende den skriftligt til kundeservice@novasol.dk.

Klager uden for NOVASOL

I tilfældet af at du ikke kan løse en klagesag med NOVASOL, har du mulighed for at indsende din klage til ankenævnet for feriehusudlejning:

Ankenævn for Feriehusudlejning
Amagertorv 9, 2
DK-1160 København K
e-mail: info@fbnet.dk

Lejebetingelser & Værd at vide
Lejebetingelser

Lejebetingelser for leje af feriebolig via NOVASOL kan findes her.

Værd at vide

Uanset, hvor du skal rejse hen kan det være en god idé at læse om, hvad du kan forvente under ophold i en af vores boliger. Læs mere her.

 

Fik du ikke svar på dine spørgsmål?

Kontakt os her