FAQ

Vi har her samlet svarene på de spørgsmål, som vi ofteste modtager i forhold til det at leje en feriebolig hos os. Det gælder både i forhold til bestillingen, betalingen og spørgsmål vedrørende selve opholdet i ferieboligen.

Se de to menuer herunder. 

Vi håber du finder svar på dit spørgsmål her, men hvis ikke er du naturligvis altid velkommen til, at kontakte vores salgsafdeling enten pr. mail novasol@novasol.dk eller pr. telefon: 70 424 424.  

Spørgsmål om booking og betaling
Hvordan booker jeg en feriebolig?

Du kan booke den direkte her på vores hjemmeside. Du er naturligvis også velkommen til at kontakte vores salgsafdeling på tlf. 39 14 33 33 eller novasol@novasol.dkSalgsafdelingen har åbent mandag-fredag kl. 9.00-18.30, lørdag 9.00-15.00 og søndag lukket.

Hvad indebærer "Elektroniske Dokumenter?

Der fremsendes umiddelbart efter bestilling en E-mail med link til "My Booking", hvor betalingsoplysninger forefindes og lejedokumenter kan downloades efter 100% betaling. Har du betalt med Dankort/kreditkort, er lejedokumenterne til rådighed umiddelbart efter, at bookingen er foretaget.

OBS! Der sendes intet med alm. post. Det hele foregår via mail og på vores hjemmeside. Ønsker du derimod at modtage lejedokumenterne med alm. post, skal du kontakte vores salgsafdeling og booke ad den vej.

 

Hvor beskyttet er mine personlige oplysninger

Alle oplysninger, som du indtaster, når du booker en feriebolig her på hjemmesiden, sendes sikkert via SSL-kryptering til NOVASOL.

Hvornår kan jeg foretage en bestilling?

En bestilling til indeværende sæson kan altid straks foretages. Fra midten af et kalenderår har du også mulighed for at bestille til det kommende år. Hvis ”drømmehuset” endnu ikke er frigivet, kan du oprette en forreservation gennem vores salgskontor og efterfølgende få endelig besked, om bestilling er mulig eller ej. I udlandet er nogle feriehuse på ”request”, dvs. forespørgsel hos husejeren inden at en bestilling kan foretages. Accepterer ejeren bookingen, hæftes der for det fulde lejebeløb.  

Hvordan kan jeg ændre eller annullere min bestilling?

Du skal straks kontakte vores salgsafdeling på novasol@novasol.dk eller tlf. 39 14 33 33, hvis du skulle ønske at ændre din bestilling. Betingelser og evt. gebyrer kan du finde i vores lejebetingelser. 

Lejebetingelser 2017

Lejebetingelser 2018

Må jeg overdrage min bestilling af feriehuset til en anden person?

Indtil otte dage inden ankomst må du overdrage til anden person uden gebyr, hvis du ikke selv kan komme af sted. Vi skal dog have en skriftlig bekræftelse fra dig med angivelse af oplysninger på den person, der nu skal være registreret som lejer.

Må ungdomsgrupper leje feriehuse?

Enkelte husejere ønsker ikke ungdomsgrupper som gæster i feriehuset. Dette vil så oftest være angivet i husbeskrivelsen. Ungdomsgrupper defineres som en gruppe på minimum 6 personer, der hovedsagligt er under 21 år. Ungdomsgrupper skal anmeldes og NOVASOL forbeholder sig ret til at afvise disse. Hvis ungdomsgruppen ikke er forudanmeldt, kan NOVASOL på ethvert tidspunkt afvise en ungdomsgruppe ved ankomst eller under feriehusopholdet. Den der booker huset skal være fyldt 21 år. Ungdomsgrupper betaler senest ved ankomst et særligt depositumsbeløb, der består af feriehusets eventuelle ordinære aconto forbrug / depositum og et tillæg på kr. 3.500,- pr. angivet person på lejebeviset. Tillige er bestilling af slutrengøring obligatorisk, hvor dette ikke allerede er en del af lejebetingelserne ved det pågældende feriehus

Forbrugsafregning for sommerhuse i Danmark

Hos NOVASOL kan I leje sommerhus uden, at skulle betale depositum på langt de fleste ferieboliger. 

Nøjagtig som hjemme sker der af og til uheld, der kan ryge et glas eller en tallerken på gulvet. Når det handler om sådanne småuheld, så skives det på en skadesblanket, så vi kan reagere hurtigt og få det ødelagte erstattet, så de næste gæster ikke mangler noget. NOVASOL dækker omkostninger på skader på op til 1000,- kr. Skulle uheldet være ud, så ligger der en skadeanmeldelse klar til jer i huset. 

Ved enkelte huse opkræver vi stadig depositum, fx ved: Sommerhuse, der ikke bruges som feriebolig, fx til større grupper mv., eller til ophold ud over 14 dage, unikke boliger, eller sommerhuse hvor der er båd inkl. 

Betaling af forbrug

Jeres forbrugsopgørelse laves af det lokale kontor og I vil, senest 3 uger efter arfrejse, modtage en opgørelse samt information om betaling af forbrug (el, vand og varme).

På ferieboliger med pool opkræves, som hovedregel senest ved ankomst, et a conto beløb til forbrug, hvori forbruget modregnes. 

 

Forbrugsafregning for ferieboliger i udlandet

Der kan forekomme a conto forbrug på ferieboliger i udlandet, dette a conto beløb betales ved ankomst. Dette kan være et fast forbrug, men det kan også forekomme, at det reelle forbrug modregnes ved afrejse. I visse tilfælde eftersendes restbeløbet af ejeren, efter afrejse. 

Bemærk: NOVASOL kan forhøje depositummet hvis der udlejes til en ungdomsgruppe eller personer under 21 år samt udlejninger til jul og nytår. Et sådan forhøjet depositum skal betales ved ankomsten

Hvorfor skal jeg betale kurskat/turistskat?

De lokale myndigheder, i mange europæiske lande, opkræver turistskat af dem, der gæster landet. Typisk bliver der opkrævet et beløb pr. person/pr. dag. Beløbet svinger meget fra land til land. Turistskatten skal betales ved ankomsten til nøgleudleveringen/ejeren.

Betaling og rabat

Ved bestilling 56 dage før lejemålets begyndelse eller tidligere gælder følgende: 

1. rate på 25 % af den samlede lejepris forfalder til betaling straks og skal være NOVASOL i hænde senest 8 dage efter bestillingen er afgivet. 

2. rate som udgør restbetalingen på 75 %, forflader senest 42 dage før lejemålets påbegyndelse og skal være NOVASOL i hænde senest på dette tidspunkt.

Ved bestilling senere end 55 dage før lejemålets påbegyndelse gælder følgende:  

Den samlede lejepris falder tilbetaling straks, og skal være NOVASOL i hænde senest 3 dage efter, at bestillingen er afgivet. 

For flere informationer omkring betaling se vores lejebetingelser. 

Eventuelle rabatter kan ikke kombineres.   

Hvilke klagemuligheder har jeg?

Hvis du har brug for at klage, så læs om dine klagemuligheder her

Spørgsmål om ferieboligen
Hvad siger stjernerne?

 Simpelt møblerede feriehuse med mindre vægt på interiør

 Enkelt indrettede feriehuse

 Traditionelle feriehuse oftest med standardmøbler

 Veludstyrede feriehuse af høj standard med komfortable møbler

 Denne kategori karakteriserer vore allerbedste feriehuse. Smagfuldt indrettede feriehuse med avanceret udstyr og flotte, moderne møbler.

Hvor mange personer må der være i feriehuset?

Feriehuset må højst benyttes af det antal personer, som er angivet i husbeskrivelsen. Alle personer uanset alder tæller med i personantallet.

I Danmark er det dog, i mange huse, tilladt at medbringe ét barn under 4 år ekstra uden gebyr. I Norge/Sverige tilbyder en stor del af husene samme mulighed som i Danmark men husk at spørge om dette ved bestilling. I Mellem- og Sydeuropa er det angivne personantal normalt ufravigeligt, så alle ekstrapersoner skal forespørges.

Det er i intet land tilladt at slå telte op i haven, medbringe en campingvogn o.l.

Må ungdomsgrupper leje feriehuse?

Enkelte husejere ønsker ikke ungdomsgrupper som gæster i feriehuset. Dette vil så oftest være angivet i husbeskrivelsen. Ungdomsgrupper defineres som en gruppe på minimum 6 personer, der hovedsagligt er under 21 år. Ungdomsgrupper skal anmeldes og NOVASOL forbeholder sig ret til at afvise disse. Hvis ungdomsgruppen ikke er forudanmeldt, kan NOVASOL på ethvert tidspunkt afvise en ungdomsgruppe ved ankomst eller under feriehusopholdet. Den der booker huset skal være fyldt 21 år. Ungdomsgrupper betaler senest ved ankomst et særligt depositumsbeløb, der består af feriehusets eventuelle depositum eller aconto forbrugsopkrævning og et tillæg på kr. 3.500,- pr. angivet person på lejebeviset. Tillige er bestilling af slutrengøring obligatorisk, hvor dette ikke allerede er en del af lejebetingelserne ved det pågældende feriehus. Se også vores lejebetingelser. 

Lejebetingelser 2017

Lejebetingelser 2018

Er der dyner og hovedpuder i feriehuset?

Ja! Der er altid dyner og hovedpuder til det antal personer, som feriehuset tillader. Husk at medbringe sengelinned, lej det evt. på stedet eller undersøg, om sengelinned er inkluderet i lejebeløbet.

OBS: Hvis du er allergiker og behøver en helt speciel type dyne og hovedpude, så anbefaler vi dig, at medbringe det selv og altid bestille et hus, hvor husdyr ikke er tilladt.

 

Hvor meget koster en slutrengøring?

Priserne varierer alt efter ferieland og størrelse af feriehuset.

Kan jeg selv foretage slutrengøring?

Slutrengøringen kan oftest foretages af dig selv og bliver efter afrejse kontrolleret af vores servicepersonale. Du kan også vælge at bestille en slutrengøring senest fire dage inden afrejse. Nogle feriehuse bestilles med ”obligatorisk slutrengøring”, hvilket betyder, at du ikke selv kan foretage slutrengøring men betaler beløbet for rengøringen senest ved nøgleafhentning. Ved mange feriehuse, særligt i Sydeuropa, er slutrengøringen inkluderet i lejebeløbet og foretages automatisk af os.

Er der rengøringsmidler i feriehuset?

Vi anbefaler dig at medbringe de mest nødvendige hjælpemidler til køkken og toilet. Husk viskestykker, håndklæder, karklude, toiletpapir og rengøringsmidler (opvaskemiddel og vaskepulver). Mange vælger at købe hjælpemidler ved ankomst på feriestedet, således at der er mindre bagage at pakke og måske lidt penge at spare.Du kan evt. benytte denne huskeliste til sommerhusturen., så er du godt på vej i sommerhus. 

Hvilket forbrug skal jeg ca. regne med?

El, vand, gas, telefon, opvarmning og brænde er variable omkostninger. Ved mange ferieboliger er el- og vandforbrug inkluderet i lejebeløbet. Ved de ferieboliger, hvor dette ikke er tilfældet, varierer forbruget afhængig af hustype, indretning og størrelse. Vi anbefaler at bruge sund fornuft i omgangen med f.eks. el og vand.

Forbrugsomkostninger vedrørende ferieboliger i Danmark:

EL: DKK 2,55,- pr. kWh

Vand: DKK 60,- pr. m3.

(Forbrugspriser pr. 01.01.2017)

Regning på forbruget bliver tilsendt efter endt ophold indenfor 3 uger. Ved enkelte huse, typisk huse med pool, bliver der dog opkrævet et aconto forbrugsbeløb på forhånd eller senest ved afhentning af nøglen ved ankomsten.

Forbrugsomkostninger vedrørende ferieboliger udenfor Danmark:

Ved hovedparten af de udenlandske ferieboliger sker afregning af forbrugsomkostninger på stedet ved afrejse. Husejer eller kontaktperson kan ved ankomsten opkræve depositum, som bruges til at modregne forbruget med. Ved nogle ferieboliger afregnes forbruget efter afrejse og der fremsendes enten en opkrævning med betalingsoplysninger eller forbruget modregnes i evt. depositum. Evt. overskydende depositum sendes retur til gæsten.

Hvor mange husdyr må jeg have med?

Når feriehuset tillader husdyr, må du i Danmark, Norge/Sverige og Mellemeuropa oftest have to husdyr med. I Sydeuropa (Frankrig, Italien, Spanien, Grækenland, Slovenien, Albanien, Montenegro og Kroatien) er det ét husdyr. Hvis du ønsker at medbringe mere end tilladt, så skal dette altid forespørges hos husejeren. Kontakt os i god tid inden feriestart, hvis der evt. skal ekstra husdyr med.

Hvornår kan jeg få nøglen til feriehuset?

Ankomsttidspunktet ligger mellem kl. 15.00-20.00 afhængigt af årstiden og hvor du skal hente nøglen. Du finder det præcise tidspunkt i kørselsvejledningen. Så selvom at du skulle være ankommet i god tid, er du ikke berettiget til at få udleveret nøglen inden det angivne tidspunkt.

Bemærk, at selvom I ankommer tidligere, kan I ikke forvente at komme ind i huset før tid, da NOVASOL og/eller husejeren skal have tid til at kontrollere/klargøre huset.

Hvad nu hvis jeg ankommer senere?

Hvis I har booket et feriehus i Danmark, gør det ikke noget, at I ikke melder hvornår I ankommer, da det som oftest er på et af vores nøgleudleveringskontorer, at man skal hente nøglen. Når kontorerne lukker på ankomstdagen, lægges nøglen ud i et nøgleskab eller lignende. I jeres vejbeskrivelse til nøglekontoret står der, hvor I kan finde nøglen efter lukketid. Husk at tage adressen til feriehuset med hjemmefra, da der ikke lægges vejbeskrivelse ud sammen med nøglen. Dog er der enkelte undtagelser, men så er det kun en vejbeskrivelse til den vej, huset ligger på. Husnr. bliver ikke angivet. Det skal I finde i jeres lejepapirer.

Hvis I har booket et hus/feriebolig udenfor Danmark, er det meget vigtigt, at I melder, hvornår I ankommer (via ankomstformularen som I får sammen med lejebeviset), især hvis I ikke ankommer indenfor det foreskrevne ankomsttidsrum. Ellers kan I ikke regne med at få nøglen på ankomstdagen men først dagen efter. Ankommer I udenfor tidsrummet, skal I altid kontakte nøgleudleveringen/kontoret og spørge, om det kan lade sig gøre.

Hvornår skal jeg forlade feriehuset?

Senest kl. 10.00 på afrejsedagen skal du forlade feriehuset og uden ophold aflevere nøglen. Huset skal være rengjort (med mindre at du har bestilt slutrengøring eller at den er inkl.).

Hvorfor er der et vandmærke af et kamera på billederne?
Når huse er markeret med et vandmærkesymbol af et kamera, er der tale om modelfoto. Bemærk, at der også kan forekomme modelfoto ved huse med sauna og spa, selv om kamerasymbolet ikke er vist.
 
   
Hvordan er feriehuse indrettet?

Feriehusene er individuelt indrettet efter ejerens smag og muligheder. Køkkenet har altid det basale udstyr (gryde, pande, service til det angivne personantal). Det samlede overblik over husets indretning finder du i husbeskrivelsen.