FAQ

Hvordan kan vi hjælpe dig?

 

COVID-19
Hvad betyder COVID-19 for mig og min booking hos NOVASOL?

Hos NOVASOL gør vi alt for at hjælpe vores gæster i forbindelse med COVID-19. Er der mere end 40 dage til din ankomst, kan du ombooke til en anden feriebolig, land og/eller periode mod et ombookingsgebyr på 550 DKK. Fordi situationen ændrer sig på daglig basis, har vi samlet alle informationer på én side:

https://www.novasol.dk/faq/covid-19

Book et sommerhus
Hvordan booker jeg en feriebolig?

Du kan booke din feriebolig direkte her på vores hjemmeside. Du er naturligvis også velkommen til at kontakte vores salgsafdeling på tlf. 39 14 33 33 eller novasol@novasol.dk.

Salgsafdelingen har åbent:
mandag-fredag kl. 9.00-18.30,
lørdag 9.00-15.00
søndag lukket.

Hvordan bruger jeg min rabatordning/rabatkode?

NOVASOL tilbyder rabat på leje af vores ferieboliger gennem diverse samarbejdspartnere, fordelsklubber samt virksomheder.

De enkelte rabatkoder findes via partnerens hjemmeside, i medlemsblade eller via virksomhedens intranet.

Rabatkoden kan benyttes online ved bestilling af en feriebolig.

Rabatkoden skal indtastes efter valg af betalingsmetode, punkt 3/3.

Indtast rabatkoden, klik på ”indløs” og rabatten fratrækkes automatisk fra selve lejeprisen.

 

Rabatkoderne kan kun benyttes ved:

  • Direkte booking hos NOVASOL
  • På nye bookinger
  • De forskellige rabatter kan ikke kombineres.
Hvad indebærer "Elektroniske Dokumenter?

Der fremsendes umiddelbart efter bestilling en E-mail med link til din personlige My Booking side, hvor betalingsoplysninger forefindes og lejedokumenter kan downloades efter 100% betaling. Har du betalt med Dankort/kreditkort, er lejedokumenterne til rådighed umiddelbart efter, at bookingen er foretaget.

OBS: Der sendes intet med alm. post. Hele bookingforløbet foregår via mail og på vores hjemmeside. Ønsker du derimod at modtage lejedokumenterne med alm. post, skal du kontakte vores salgsafdeling og booke ad den vej.

Hvor beskyttet er mine personlige oplysninger

Alle oplysninger, som du indtaster, når du booker en feriebolig her på hjemmesiden, sendes sikkert via SSL-kryptering til NOVASOL.

Hvornår kan jeg booke til næste år?

Novasol arbejder med 1-årige kontrakter og hvert år genforhandler vi kontrakter med ejerne. Den nye sæson åbnes i forår/sommer året før. Vi har derfor ingen priser endnu, men vi kan tilbyde at lægge en forreservation ind på huset til dig. I så tilfælde skal vi bruge katalognummer, ønskede periode samt dit navn, adresse, telefonnummer og mailadresse.

 

Når vi har genforhandlet kontrakten, vil vi sende dig en bookingbekræftelse med priser. Såfremt du ikke er indforstået med prisen, har du naturligvis en ekstra lang og gratis annulleringsfrist og betingelserne herfor vil fremgå af bookingbekræftelsen.

 

For en god ordens skyld vil vi informere dig om, at der er en vis risiko for at vi ikke har huset til ny sæson eller benyttes af ejeren. I så tilfælde vil vi sende dig et afslag med et alternativ. Vi har dog heldigvis mange trofaste ejere og vi håber naturligvis, at vi kan byde jer velkomne som gæster hos Novasol.

Må ungdomsgrupper leje feriehuse?

Enkelte husejere ønsker ikke ungdomsgrupper som gæster i feriehuset. Enkelte husejere ønsker ikke ungdomsgrupper som gæster i feriehuset. Det vil fremgå af husbeskrivelsen, om ungdomsgrupper ikke er tilladte samt om et hus kun udlejes til ferieformål, det vil sige at huset ikke udlejes til firmabookinger.

Ungdomsgrupper defineres som en gruppe på minimum 6 personer, der hovedsagligt er under 21 år. Ungdomsgrupper skal anmeldes og NOVASOL forbeholder sig ret til at afvise disse. Hvis ungdomsgruppen ikke er forudanmeldt, kan NOVASOL på ethvert tidspunkt afvise en ungdomsgruppe ved ankomst eller under feriehusopholdet. Den der booker huset skal være fyldt 21 år. Ungdomsgrupper betaler senest ved ankomst et særligt depositumsbeløb, der består af feriehusets eventuelle ordinære aconto forbrug / depositum og et tillæg på kr. 3.500,- pr. angivet person på lejebeviset. Tillige er bestilling af slutrengøring obligatorisk, hvor dette ikke allerede er en del af lejebetingelserne ved det pågældende feriehus.

Se også vores lejebetingelser.

Ændring - Annullering - Tryghedspakke
Hvordan kan jeg ændre min booking?

Hvis du vil ændre din booking skal du kontakte vores salgsafdeling på novasol@novasol.dk eller tlf. 70 424 424. Alle ændringer vil være ifølge de gældende lejebetingelser og de beskrevne eventuelle gebyrer.

Hvordan kan jeg annullere min booking?

I de fleste tilfælde kan du annullere din booking på din personlige MyBooking side som du fik link til i din bookingbekræftelses mail. Alternativt kan du også annullere ved at skrive til novasol@novasol.dk.

Vær opmærksom på at enhver annullering vil være ifølge vores lejebetingelser

Må jeg overdrage min booking af feriehuset til en anden person?

Indtil otte dage inden ankomst må du overdrage til anden person uden gebyr, hvis du ikke selv kan komme af sted. Vi skal dog have en skriftlig bekræftelse fra dig med angivelse af oplysninger på den person, der nu skal være registreret som lejer.

Gratis Tryghedspakke

Det er vores intention at skabe en 100 % problemfri ferie for vores gæster, og I kan således trygt bestille ferien uden bekymring for pludselig opståede vanskeligheder - med tryghedspakken er I nemlig dækket ind og så er den oven i købet gratis!

Pakken indeholder:

  • Mulighed for annullering ved sygdom og dødsfald
  • Mulighed for annullering op til 8 dage før ankomst ved uforskyldt arbejdsløshed eller nyansættelse
  • Annullering eller erstatningshus hvis den private husejer erklæres insolvent
  • Penge retur garanti på huse med indendørs pool
  • Best price garanti 
Betaling - Serviceydelser - Forbrugsomkostninger
Betalingsmuligheder

Når du betaler online hos os, er du i trygge hænder. Dine oplysninger behandles sikkert og sendes i krypteret form under et SSL-certifikat. Vi gemmer ikke dine kortoplysninger på noget tidspunkt, men kontrollerer blot, at oplysningerne er korrekte, hvorefter beløbet trækkes. Betaling kan foregå med de mest gængse kreditkort, via bankoverførsel eller EAN-fakturering (off. institutioner).

Indbetaling i to rater
Som en ekstra service til dig, tilbyder vi muligheden for at betale i to rater, hvis der er
mere end 56 dage til ankomst.

1. rate udgør 25% af den samlede lejepris
2. rate udgør de resterende 75 % af den samlede lejepris (forfalder 42 dage før lejemålets påbegyndelse)

Når din booking afregnes i to rater, opkræver vi første rate med det samme. Betalingsoplysningerne gemmes hos vores certificerede eksterne betalingspartnere, som er godkendt til sådanne formål. Anden rate trækkes automatisk på anden rates forfaldsdato. Du bliver notificeret via e-mail, hvis du har oplyst den til os i forbindelse med din booking. Hvis du bestiller serviceydelser mellem første og anden rate (fx sengelinned) forhøjer vi automatisk beløbet i anden rate tilsvarende prisen for den valgte service.

Du kan til enhver tid se betalingsoversigt på din personlige MyBooking-side.

OBS: hvis du har ombooket til anden periode eller andet feriehus, vil 2. rate ikke længere kunne trækkes automatisk.

Hvis du får nyt kreditkort

Hvis du får nyt kort mellem første og anden rates betaling, opfordrer vi til, at du på betalingsdagen logger ind på din personlige MyBooking-side og gennemfører betalingen med dit nye kort.


OBS: Opdaterer du dine kortoplysninger før betalingsdagen for 2.rate, skal du være opmærksom på, at beløbet bliver trukket straks.

Turistskat

I mange europæiske lande opkræver de lokale myndigheder turistskat af dem, der gæster landet. Typisk bliver der opkrævet et beløb pr. person/pr. dag. Beløbet svinger meget fra land til land. Turistskatten bliver enten opkrævet inden afrejse af NOVASOL eller på destinationen af nøgleudleveringen/ejeren og der betales i lokal valuta.

Serviceydelser (betaling af disse)

Ekstra serviceydelser kan bestilles via telefon eller (hvis du rejser uden for Danmark) via din personlige MyBooking-side. 

Bestilling af serviceydelser mellem 1. og 2. rate 
Beløbet på 2. rate forøges tilsvarende prisen på de tilkøbte serviceydelser og betaling sker således sammen med 2. rate.

Bestilling af serviceydelser efter betaling af det fulde lejebeløb
Beløbet vil fremgå på din personlige MyBooking-side. 

Hvilke tilkøb findes der i Danmark? 
Venligst vær opmærksom at der kan være forskel på de enkelte huse i forhold til tilgængelige servicydelser. Du er altid velkommen til at kontakte NOVASOL (+45 70 424 424) ved spørgsmål til en specifik lejebolig.

Holiday Kit (indhold):

  • 2 karklude
  • 1 gulvklud 
  • 7 opvasketabs
  • 1 rengøringssvamp 
  • 1 opvaskebørste
  • Glasrens
  • Opvaskesæbe
  • Rengøringsmiddel

Linnedpakke (idnhold): 

  • 1 dynebetræk 
  • 1 pudebetræk
  • 1 lagen (ikke faconsyet)
  • 2 håndklæder
  • 1 viskestykke

Slutrengøring (hvis ikke allerede inkluderet i prisen)

Leje af barneseng/-stol 

Billetter/Rabatter til nærliggende attraktioner (kontorafhængig)

Hvad koster en slutrengøring?

Priserne varierer alt efter ferieland og størrelse af feriehuset. Den præcise pris kan ses ved booking af feriehuset, hvor ydelsen også kan tilkøbes.

Har du allerede booket dit sommerhus, kan du ringe til os for at få prisen på netop din slutrengøring. På nogle huse er der obligatorisk rengøring og her vil prisen fremgå sammen med lejen inden der bookes. Fremgår den obligatoriske rengøring ikke af lejebeviset, skal den altid betales ved ankomst.

Forbrugsomkostninger; Hvilket forbrug skal jeg ca. regne med?

Når du lejer en feriebolig hos NOVASOL kan der være ekstraudgifter i tillæg til den pris, som du har betalt for feriehuset. Det kalder vi forbrugsomkostninger som afregnes som beskrevet nedenunder, medmindre det af husbeskrivelsen fremgår at disse er gratis

El, vand, gas, telefon, opvarmning og brænde er variable omkostninger. Ved mange ferieboliger er el- og vandforbrug inkluderet i lejebeløbet. Ved de ferieboliger, hvor dette ikke er tilfældet, varierer forbruget afhængig af hustype, indretning og størrelse. Vi anbefaler at kontakte NOVASOL skulle der ønskes oplysninger på et specifikt hus med hensyn til f. eks. gennemsnitsforbrug.

Forbrugsomkostninger vedrørende ferieboliger i Danmark:

EL: DKK 2,65,- pr. kWh

Vand: DKK 66,- pr. m3.

(Forbrugspriser pr. 01.01.2020)

Regning på forbruget bliver tilsendt efter endt ophold indenfor 3 uger. Ved enkelte huse, typisk huse med pool, bliver der dog opkrævet et aconto forbrugsbeløb på forhånd eller senest ved afhentning af nøglen ved ankomsten.

Forbrugsomkostninger vedrørende ferieboliger udenfor Danmark:

Ved hovedparten af de udenlandske ferieboliger sker afregning af forbrugsomkostninger på stedet ved afrejse. Husejer eller kontaktperson kan ved ankomsten opkræve depositum, som bruges til at modregne forbruget med. Ved nogle ferieboliger afregnes forbruget efter afrejse og der fremsendes enten en opkrævning med betalingsoplysninger eller forbruget modregnes i evt. depositum. Evt. overskydende depositum sendes retur til gæsten.

Depositum og skadeanmeldelse

På langt de fleste ferieboliger skal man ikke betale depositum. 


Ved enkelte huse opkræver vi stadig depositum, fx ved

  • sommerhuse, der ikke bruges som feriebolig
  • større grupper 
  • ophold ud over 14 dage
  • unikke boliger
  • sommerhuse med båd 

Du kan til enhver tid se informationer om et eventuelt depositum, når du laver din booking eller - hvis du allerede har booket - på din personlige MyBooking-side.
 

Uheldet kan dog stadig være ude, og handler det om småuheld (fx hvis et glas eller en tallerken falder på gulvet) skal det skrives på en skadesblanket, som ligger klar i huset. Det gør, at vi kan reagere hurtigt og få det ødelagte erstattet, så de næste gæster ikke mangler noget. NOVASOL dækker omkostninger på skader på op til 1000,- kr

Ankomst - Afrejse - Nøgler
Hvornår kan jeg få nøglen/ankomme til feriehuset?

I Danmark kan nøglerne afhentes efter kl. 15:00 og indflytning i selve huset er muligt fra kl. 16:00. Vi bestræber os dog på løbende indtjekning. På din personlige MyBooking-side, kan du angive, om du vil modtage en SMS, hvis feriehuset er klar til indtjekning inden kl. 15. 

Bemærk, at selvom I ankommer tidligere, kan I ikke forvente at komme ind i huset før tid, da NOVASOL og/eller husejeren skal have tid til at kontrollere/klargøre huset.

I huse udenfor Danmark sker nøgleudlevering typisk mellem kl. 16:00 - 20:00. Sørg altid for at angive dit ønskede/forventede ankomsttidspunkt på din personlige MyBooking-side for at få din ankomst endelig bekræftet med kontaktpersonen af feriehuset. Planlægger du at ankomme udenfor ovenstående tidspunkt skal dette bekræftes af kontaktpersonen da du ellers ikke kan regne med at få nøglen udleveret.

 

 

Hvor kan jeg afhente nøgle til feriehuset?

Du kan se på din personlige MyBooking-side hvor nøglen skal afhentes (se PDF ved navn: "Rutebeskrivelse/Nøgleafhentning".
Vi gør opmærksom på at nøgleudlevering ikke nødvendigvis udleveres på samme adresse som feriehusets. 

 

Hvornår skal jeg forlade feriehuset og hvor afleveres nøglen?

Senest kl. 10.00 på afrejsedagen skal du forlade feriehuset og aflevere nøglen. Du afleverer nøglen samme sted hvor du fik den udleveret.

Novasol konceptet; Hvad skal jeg have med?
Hvad kan jeg forvente at have i huset?

I vores huse kan du forvente et basis udstyr til køkkenet(gryder etc.) og spisestuen (tallerkener, bestik etc.) Derudover holdes husene simpelt og yderligere indretning er efter smag af husejeren og kan ses på billederne af den pågældende husbeskrivelse. Vær opmærksom at stjernekategoriseringen er relateret til kvaliteten og mængden af basis og specialiseret udstyr.

Der er altid dyner og puder til alle senge i huset. Der er dog ikke børnedyner i huset.

Konceptet
Du holder ferie i nogens hus. Pas på huset og "vær forberedt på de almindelige daglige udfordringer"
(lyspære i stykker, sikring etc.) Du er i den forbindelse velkommen til at kontakte vores Hotline.

Er der rengøringsmidler i feriehuset?

Som udgangspunkt er der ikke rengøringsmidler i huset og vi anbefaler dig at medbringe selv eller købe et Holiday kit (såfremt man kan tilkøbe det ved det ønskede hus; gælder kun danske huse). Der er altid støvsuger og gulvspand/-skrubbe i huset.

Vi anbefaler at medbringe de mest nødvendige hjælpemidler til køkken og toilet. Husk viskestykker, håndklæder, karklude, toiletpapir og rengøringsmidler (opvaskemiddel og vaskepulver). 

Hvad skal jeg huske selv at medbringe?

Disse ting er godt selv at have med:

  • Håndklæder, sengelinned og viskestykker
    • Dette kan være inklusive eller tilkøbes ved mange huse inden ankomst; kontakt gerne NOVASOL for nærmere info. Fremgår det ikke af beskrivelsen at det er i huset, skal det bestilles eller medbringes
  • mad og drikke varer
  • de mest nødvendige hjælpemidler til køkken og toilet, inkl. køkkenrulle og toiletpapir
Har NOVASOL servicekontorer i alle lande?
Oversigt over servicekontorer

Vi har samlet en oversigt over vores servicekontorer i Europa her

Om ferieboligerne generelt
Hvad betyder stjernerne?

 Simpelt møblerede feriehuse med mindre vægt på interiør

 Enkelt indrettede feriehuse

 Traditionelle feriehuse oftest med standardmøbler

 Veludstyrede feriehuse af høj standard med komfortable møbler

 Denne kategori karakteriserer vore allerbedste feriehuse. Smagfuldt indrettede feriehuse med avanceret udstyr og flotte, moderne møbler.

Hvor mange personer må der være i feriehuset?

Feriehuset må højst benyttes af det antal personer, som er angivet i husbeskrivelsen. Alle personer uanset alder tæller med i personantallet.

I Danmark er det dog, i mange huse, tilladt at medbringe ét barn under 4 år ekstra uden gebyr og dette vil fremgå af beskrivelsen af huset. I Norge/Sverige tilbyder en stor del af husene samme mulighed som i Danmark men husk at spørge om dette ved bestilling.

I Mellem- og Sydeuropa er det angivne personantal normalt ufravigeligt, så alle ekstrapersoner skal forespørges.

Det er i intet land tilladt at slå telte op i haven, medbringe en campingvogn o.l.

Må ungdomsgrupper/firmaer leje feriehuse?

Enkelte husejere ønsker ikke ungdomsgrupper som gæster i feriehuset. Det vil fremgå af husbeskrivelsen, om ungdomsgrupper ikke er tilladte samt om et hus kun udlejes til ferieformål, det vil sige at huset ikke udlejes til firmabookinger.

Ungdomsgrupper defineres som en gruppe på minimum 6 personer, der hovedsagligt er under 21 år. Ungdomsgrupper skal anmeldes og NOVASOL forbeholder sig ret til at afvise disse. Hvis ungdomsgruppen ikke er forudanmeldt, kan NOVASOL på ethvert tidspunkt afvise en ungdomsgruppe ved ankomst eller under feriehusopholdet. Den der booker huset skal være fyldt 21 år. Ungdomsgrupper betaler senest ved ankomst et særligt depositumsbeløb, der består af feriehusets eventuelle depositum eller aconto forbrugsopkrævning og et tillæg på kr. 3.500,- pr. angivet person på lejebeviset. Tillige er bestilling af slutrengøring obligatorisk, hvor dette ikke allerede er en del af lejebetingelserne ved det pågældende feriehus.

Se også vores lejebetingelser

Er der dyner og hovedpuder i feriehuset?

Ja! Der er altid dyner og hovedpuder til det antal personer, som feriehuset tillader. Der er dog ikke dyner og puder til børnesenge Husk at medbringe sengelinned, lej det evt. på stedet eller undersøg, om sengelinned er inkluderet i lejebeløbet.

 

 

Kan jeg selv foretage slutrengøring?

Slutrengøringen kan oftest foretages af dig selv og bliver efter afrejse kontrolleret af vores servicepersonale. Du kan også vælge at bestille en slutrengøring senest fire dage inden afrejse. Nogle feriehuse bestilles med ”obligatorisk slutrengøring”, hvilket betyder, at du ikke selv kan foretage slutrengøring men betaler beløbet for rengøringen senest ved nøgleafhentning. Dette er tilfældet ved mange feriehuse, særligt i Sydeuropa, hvor slutrengøringen er inkluderet i lejebeløbet og foretages automatisk af os.

Hvor mange husdyr må jeg have med?

Det vil fremgå af husets beskrivelse, hvor mange husdyr du må medbringe. Hvis du ønsker at medbringe mere end tilladt, så skal dette altid forespørges hos husejeren. Kontakt os i god tid inden feriestart, hvis der evt. skal ekstra husdyr med.

Ferie med båd
Anbefalinger og generel information

Til dig, der skal besøge et feriehus med båd, har vi samlet vores anbefalinger og generel information her

Hotline / Klagemuligheder
Har du brug for hjælp under dit ophold? Hotline

Hvis du har brug for hjælp under dit ophold, skal du henvende dig til det ansvarlige servicekontor eller husets ejer/repræsentant, som er nævnt på dit lejebevis.

Du er også altid velkommen til at ringe til vores Hotlinetlf. +45 9797 5757

Åbningstider:

  • Sø - Fr: 09.00 - 19.00
  • Lø: 14.00 - 20.00

Venligst vær opmærksom på, at vi rigtig gerne vil hjælpe jer under opholdet, således at I kan nyde jeres ferie. Derfor er det vigtigt, at NOVASOL bliver kontaktet under opholdet og hurtigst muligt og dermed får mulighed for at hjælpe jer, da der ellers ikke kan forventes kompensation. Husk at få navnet på den medarbejder, som du har talt med.

 

Har du en henvendelse efter dit ophold? Kundeservice

Hvis du har brug for yderligere hjælp efter dit ophold, er du velkommen til at kontakte os her: 

Telefon:  +45 70 424 424 (vælg 4 for Kundeservice)
Mail:       kundeservice@novasol.dk

Åbningstider:

  • Ma - Fr: 09.00 - 17.00
  • Lø: 09.00 - 16.30

Vi henviser til, at eventuelle klager efter opholdet altid skal indsendes skriftligt til kundeservice@novasol.dk. Venligst vær opmærksom på at vi rigtig gerne vil hjælpe jer under opholdet, således at I kan nyde jeres ferie. Derfor er det også vigtigt, at Novasol bliver kontaktet under opholdet (Hotline) og dermed får mulighed for at hjælpe jer, da der ellers ikke kan forventes kompensation.

Klagemuligheder udenfor Novasol

I tilfælde af at du ikke kan løse en klagesag med NOVASOL, så har du mulighed for at indsende din klage til ankenævnet for feriehusudlejning:

Ankenævn for Feriehusudlejning
Amagertorv 9, 2
DK-1160 København K
e-mail: info@fbnet.dk

Lejebetingelser & Værd at Vide
Lejebetingelser

Lejebetingelser for leje af feriebolig via NOVASOL kan findes her

Værd at Vide

Uanset, hvor du skal rejse hen kan det være en god ide at læse om, hvad du kan forvente under ophold i en af vores ferieboliger. Læs mere her

 

Fik du ikke svar på dine spørgsmål?

Kontakt os her