Hvordan kan vi hjælpe dig?

Vi ønsker dig den allerbedste ferie, og vi vil gerne sende dig ordentligt afsted. 

Herunder finder du derfor svar på nogle af de hyppigst stillede spørgsmål angående booking, betaling, ankomst, nøgleudlevering og vores tryghedspakke.

Svaret på dit spørgsmål er altså kun ét klik væk.

Gratis afbestilling op til 14 dage før ankomst på huse med "14 dages afbestilling"-banner

14 dages gratis afbestilling er et særligt tilbud, der gælder for alle ferieboliger, der viser banneret "14 dages gratis afbestilling" på tidspunktet for reservationen. Tilbuddet gælder for reservationer, der er foretaget senest den 10. juni 2023 og med ankomst senest den 24. juni 2023. Enhver afbestilling af reservationer, der er omfattet af 14 dages fri afbestilling skal foretages via din personlige MyBooking-side. For afbestillinger, der er foretaget mindre end 14 dage før ankomst gælder vores almindelige lejevilkår & betingelser.

COVID-19

Hvad betyder COVID-19 for mig og min booking hos NOVASOL?

Hos NOVASOL gør vi alt for at besvare dine spørgsmål om COVID-19. Derfor har vi samlet alle informationer til dig på én side, hvor du kan læse mere om, hvilken betydning pandemien har for din ferie:

https://www.novasol.dk/faq/covid-19

Jeg har booket en feriebolig, men grænsen til dette land er lukket. Hvad betyder det for mig?

Du har altid muligheden for at omboooke din ferie frem til 40 dage før ankomst mod et ombookingsgebyr på 550 DKK.

Du kan finde flere informationer om denne mulighed i vores lejebetingelser.

Kan jeg ombooke til en anden feriebolig?

Ja, du kan ombooke til en anden feriebolig, land og/eller periode, frem til 40 dage før ankomst, mod et ombookingsgebyr på 550 DKK. 

Dette gør du ved at kontakte os direkte. 

Den nye booking er billigere eller dyrere end den oprindelige. Hvad betyder det for mig?

Hvis du vælger at booke om til en periode eller en feriebolig, der er dyrere end den oprindelige booking, vil vi opkræve differencen samt ombookingsgebyret. 

Hvis den nye booking er billigere end den oprindelige booking, refunderer vi differencen til dig minus ombookingsgebyret. 

Hvad sker der med betalingen på min booking, hvis jeg vælger at lave en ombooking?

Betalingen vil blive overført til din nye booking. Dette kan tage et par dage.

Hvis du vælger at booke om til en periode eller en bolig, der er dyrere end den oprindelige booking, vil vi opkræve differencen samt ombookingsgebyret. 

Hvis den nye booking er billigere end den oprindelige booking, refunderer vi differencen til dig minus ombookingsgebyret, inden for 3-4 uger.

Hvornår skal 2. rate betales ved en ombooking?

2. rate skal betales 6 uger før ankomst.

Jeg ønsker ikke at ændre min booking, men at annullere. Hvordan gør jeg det?

Alle annulleringer sker i henhold til punkt 6 i vores lejebetingelser. Du kan læse vores lejebetingelser. Det er ikke muligt at få refunderet det fulde lejebeløb.

Du kan annullere dit ophold via din MyBooking-side.

Hvornår kan jeg forvente at få en evt. refusion ved annullering?

Hvis du er berettiget til en (delvis) refusion, vil du modtage en bekræftelse på dette ved annulleringen. Da vi modtager rigtig mange henvendelser i øjeblikket, kan der desværre gå 3-4 uger eller mere, inden tilbagebetalingen er gennemført.

Vi beklager den ekstra ventetid. 

Tilbyder I et tilgodebevis?

Vi udsteder desværre ikke tilgodebeviser, men gæster kan få og bruge tilgodebeviser fra NOVASOLs partnere. 

For at indløse tilgodebeviset skal du kontakte vores kundeservice. Den resterende sum skal betales, når tilgodebeviset er registreret af en af vores medabejdere. 

Hvordan forholder I jer til smitterisiko på servicekontorerne?

Afstanden til hinanden er afgørende for at undgå smittespredning. Derfor har vi iværksat en hel procedure for, hvordan vi møder dig på servicekontoret, når du ankommer for at hente nøglen til dit sommerhus.

  • Vi holder den anbefalede afstand, når I ankommer.
  • Vi beder om, at kun 1 person per booking kommer indenfor. 
  • Vi opfordrer dig til at købe rengøring, hvis du ikke har bestilt det i forvejen.

Hvordan forholder I jer til rengøring af boligerne?

Hos NOVASOL vælger du mellem selv at stå for rengøringen eller tilkøbe denne service efter dit ophold. Dette gælder stadig. Vi har dog besluttet, at et professionelt rengøringshold inspicerer alle boliger efter afrejse, så vi er sikre på, at hygiejnen er i top. 

Helt konkret betyder det, at alle flader, håndtag og fjernbetjeninger rengøres grundig og aftørres med rodalon. 

Sommerhuse med pool rengøres som vanligt og tjekkes gerne 2 gange om ugen.

Booking af feriebolig

Hvordan booker jeg en feriebolig?

Du kan allernemmest booke din feriebolig direkte på vores hjemmeside.

Hvordan bruger jeg min rabatordning/rabatkode?

NOVASOL tilbyder dig rabat på leje af vores ferieboliger gennem diverse samarbejdspartnere, fordelsklubber og virksomheder. Du kan finde de forskellige rabatkoder via partnernes hjemmeside, i medlemsblade eller via virksomhedens intranet. 

Rabatkoden kan du benytte online ved bestilling af en feriebolig, og den skal indtastes efter valg af betalingsmetode (punkt 3/3). Når du har indtastet rabatkoden, skal du klikke på "indløs", for at rabatten fratrækkes selve lejeprisen. 

Vær opmærksom på, at de forskellige rabatter ikke kan kombineres.

Rabatkoderne kan kun benyttes ved:

  • Direkte booking hos NOVASOL
  • På nye bookinger

Hvor kan jeg finde mine rejsedokumenter?

Umiddelbart efter din bestilling får du en e-mail med et link til din personlige MyBooking-side, hvor du kan finde dine betalingsoplysninger og downloade dine rejsedokumenter efter 100% betaling. Har du betalt med Dankort/kreditkort, kan du finde dokumenterne umiddelbart efter, bookingen er foretaget. 

OBS: Vi sender intet med almindelig post, da hele bookingforløbet foregår via mail og på vores hjemmeside. Ønsker du at modtage lejedokumenterne med almindelig post, kan du kontakte vores salgsafdeling og booke dit ophold via den.

Er mine personlige oplysninger beskyttet?

Alle oplysninger, du indtaster, når du booker en feriebolig via hjemmesiden, sendes sikkert til NOVASOL via SSL-kryptering. 

Må ungdomsgrupper leje ferieboliger?

Ungdomsgrupper defineres som en gruppe på minimum 6 personer, der hovedsagligt er under 21 år. Gruppen skal anmeldes, og NOVASOL forebeholder sig retten til at afvise denne. Hvis gruppen ikke er forudanmeldt, kan NOVASOL på ethvert tidspunkt afvise den ved ankomst eller under opholdet.

Enkelte ejere ønsker ikke ungdomsgrupper som gæster i ferieboligen. Du kan læse i boligbeskrivelsen, hvis ungdomsgrupper ikke er tilladte. Vær opmærksom på, at den person, der booker boligen, skal være fyldt 21 år. 

Senest ved ankomst skal ungdomsgrupper betale et særligt depositumsbeløb, der består af ferieboligens eventuelle a conto-forbrug/depositum samt et tillæg på DKK 3.500,- pr. angivet person på lejebeviset. Derudover er bestilling af slutrengøring obligatorisk, hvis dette ikke allerede er en del af lejebetingelserne.

Må firmaer leje ferieboliger?

Det står i boligbeskrivelsen, om en bolig udlejes udelukkende til ferieformål, eller om firmaer også må booke den.

Ændringer, annulleringer og tryghedspakke

Hvordan kan jeg ændre min booking?

Vil du ændre din booking, skal du kontakte os direkte. Alle ændringer vil være ifølge de gældende lejebetingelser og de eventuelle gebyrer.

Hvordan kan jeg annullere min booking?

Du kan annullere din booking på din personlige MyBooking-side, som du kan finde linket til i mailen med din bookingbekræftelse.

Vær opmærksom på, at enhver annullering vil være ifølge vores lejebetingelser

Må jeg overdrage min booking af ferieboligen til en anden person?

Er du selv forhindret i at komme af sted selv, kan du ind til 1 dag inden ankomst overdrage din booking til en anden person mod et gebyr på 550 kr. NOVASOL skal dog have en skriftlig bekræftelse fra dig med angivelse af oplysninger på den person, der skal registreres som den nye lejer.

Hvad indebærer vores gratis tryghedspakke?

Vores tryghedspakke gør, at du kan bestille sikkert hos os uden bekymring for pludseligt opståede vanskeligheder. Med tryghedspakken er du nemlig dækket ind - og det er gratis!

Pakken indeholder:

  • Mulighed for annullering ved sygdom eller dødsfald
  • Mulighed for annullering op til 8 dage før ankomst ved uforskyldt arbejdsløshed eller nyansættelse
  • Annullering eller erstatningsbolig hvis den private boligejer erklæres insolvent
  • Garanti for penge retur på huse med indendørspool
  • Best price garanti 

Betaling, serviceydelser og forbrugsomkostninger

Hvad er mine betalingsmuligheder?

Du kan betale via MyBooking med dit kreditkort eller via EAN-fakturering (off. institutioner) ved at kontakte vores kundeservice.

Når du betaler online hos os, er du i trygge hænder. Dine oplysninger behandles sikkert og sendes i krypteret form under et SSL-certifikat. Vi gemmer ikke dine kortoplysninger på noget tidspunkt, men kontrollerer blot, at de er korrekte. Derefter trækkes beløbet. 

Kan jeg betale i rater?

Som en ekstra service til dig tilbyder vi muligheden for at betale i to rater, hvis der er mere end 56 dage til din ankomstdato. 

  • Første rate udgør 25% af den samlede lejepris. 
  • Anden rate udgør de resterende 75% af den samlede lejepris og forfalder 42 dage før lejemålets påbegyndelse.

Når din booking afregnes i to rater, opkræver vi første rate med det samme. Betalingsoplysningerne gemmes hos vores certificerede eksterne betalingspartnere, som er godkendt til formålet. Anden rate trækkes automatisk på forfaldsdatoen.

Du får besked om det via mail, hvis du har oplyst den til os i forbindelse med din booking.

Du kan til enhver tid se betalingsoversigten på din MyBooking-side, men vær opmærksom på, at hvis du har ombooket til en anden periode eller en anden feriebolig, vil anden rate ikke længere kunne trækkes automatisk. 

Hvad sker der, hvis jeg får et nyt kreditkort?

Hvis du får et nyt kort mellem første og anden rates betaling, opfordrer vi til, at du på betalingsdagen logger ind på din personlige MyBooking-side og gennemfører betalingen med dit nye kort. Opdaterer du dine kortoplysninger før betalingsdagen for anden rate, skal ud være opmærksom på, at beløbet bliver trukket straks.

Hvordan opkræves turistskatten?

I mange europæiske lande opkræver de lokale myndigheder turistskat. Typisk bliver der opkrævet et beløb pr. person/pr. dag, og det svinger meget fra land til land. Turistskatten bliver enten opkrævet af NOVASOL inden afrejse eller af nøgleudleveringen/ejeren på destinationen, og der betales i lokalvaluta. 

Hvordan bestiller jeg og betaler for ekstra serviceydelser?

Du kan bestille ekstra serviceydelser frem til 5 dage inden ankomst via din personlige MyBooking-side under "Ekstra serviceydelser".

Bestilling af serviceydelser mellem første og anden rate:
Beløbet på anden rate forøges tilsvarende prisen på de tilkøbte serviceydelser, og betalingen sker sammen med anden rate.

Bestilling af serviceydelser efter betaling af det fulde lejebeløb:
Beløbet vil fremgå af din personlige MyBooking-side. 

Hvilke tilkøb findes der i Danmark?

Holiday Kit:

  • 3 karklude
  • 7 opvasketabs
  • 1 rengøringssvamp 
  • 1 opvaskebørste
  • Glasrens
  • Opvaskesæbe
  • Rengøringsmiddel

Linnedpakke:

  • 1 dynebetræk 
  • 1 pudebetræk
  • 1 lagen (ikke faconsyet)
  • 2 håndklæder
  • 1 viskestykke

Slutrengøring (hvis ikke allerede inkluderet i prisen)

Leje af barneseng/-stol 

Billetter/Rabatter til nærliggende attraktioner (kontorafhængig)

Vær opmærksom på, at der kan være forskel på de enkelte boliger i forhold til tilgængelige serviceydelser.

Hvad koster en slutrengøring?

Priserne på en slutrengøring varierer alt efter ferieland og størrelse af ferieboligen. Du kan se den nøjagtige pris ved bookingen, hvor ydelsen også kan tilkøbes. Har du allerede booket en bolig, kan du ringe til os for at få prisen på netop din slutrengøring.

På nogle af ferieboligerne er der obligatorisk rengøring, og her vil prisen fremgå sammen med lejen, inden der bookes. Fremgår den obligatoriske rengøring ikke af lejebeviset, skal den betales ved ankomst. 

Hvilket forbrug kan jeg cirka regne med?

Når du lejer en feriebolig hos NOVASOL, kan der være ekstraomkostninger i tillæg til den pris, du har betalt for boligen. Nedenunder kan du se, hvordan disse afregnes (medmindre det fremgår af husbeskrivelsen, at det er gratis). El, vand, gas, varme og brænde er variable omkostninger, og ved mange boliger er el- og vandforbrug inkluderet i lejebeløbet. 

Ved boliger hvor el og vand ikke er inkluderet, varierer forbruget afhængigt af boligtype, indretning og størrelse. 

Forbrugsomkostninger i danske ferieboliger:
Vand: DKK 66,-/m3
(pris pr. 26.09.2022)

NOVASOL ønsker at være gennemsigtig med hensyn til, hvordan den elpris, du betaler som gæst, er beregnet.

Vores beregning af den elpris, der opkræves af gæster, der bor i vores danske huse, er baseret på en offentligt tilgængelig grundpris fra www.energidataservice.dk. Den samlede forbrugspris beregnes individuelt ud fra grundprisen (A) med tillæg af de obligatoriske elementer (B-E), som tilsammen udgør den pris, som husejeren vil blive bedt om at betale for forbruget til ejendommens el-leverandør. Se venligst nedenfor:

A) Den faktiske kostpris 
Denne pris afhænger i høj grad af den metode, der anvendes til at producere elektriciteten (f.eks. vindkraft), og varierer derfor på timebasis, 24 timer i døgnet. Den kostpris, der er tilgængelig på www.energidataservice.dk, bruges til at skabe et gennemsnit for den periode, hvor du opholder dig i ferieboligen.

B) Skatter
Betales til det offentlige

C) Moms

D) El-transportpris 
Den er beregnet på timebasis fra el-leverandøren til forbrugeren, baseret på det tidspunkt på dagen, hvor forbruget finder sted som enten et lavt (00:00 - 05:59), mellem (06:00 - 16:59 / 21:00 - 23:59) eller højt (17:00 - 20:59) forbrugsmønster. Vi anvender et gennemsnit af måleraflæsningerne i alle danske NOVASOL-huse, der tillader digital måleraflæsning, på 14 dages rullende basis. Forbrugsmønstret bruges derefter til at beregne gennemsnittet af den samlede transportpris.

E) Profitmargen 
Opkræves af elselskabet på timebasis (0,15 kr.)

Derudover lægger NOVASOL 42% til for at dække den indkomstskat, som husejeren skal betale af elprisen, og et timebaseret gebyr på 0,30 kr. pr. kWh.

Elprisen genberegnes hver uge, og den pris, du betaler som gæst, er afhængig af ankomst og opholdets varighed.

Du får tilsendt regningen for dit forbrug inden for fire uger efter dit ophold. Ved enkelte boliger - typisk poolhuse - bliver der opkrævet et a conto-beløb på forhånd eller senest ved afhentning af nøglen ved ankomsten.

Forbrugsomkostninger i udenlandske ferieboliger:
Ved hovedparten af de udenlandske boliger sker afregning af omkostninger på stedet ved afrejse. Husejer eller kontaktperson kan ved ankomsten opkræve et depositum, som bruges til at modregne forbruget. Ved nogle boliger afregnes forbruget efter afrejse, og der fremsendes enten en opkrævning med betalingsoplysninger, eller forbruges modregnes i et depositum. Overskydende depositum sendes retur til dig. 

Skal jeg betale depositum på alle boliger?

Du skal ikke betale depositum på langt de fleste boliger. Vi opkræver dog depositum ved enkelte huse:

  • Sommerhuse, der ikke bruges som feriebolig
  • Større grupper 
  • Ungdomsgrupper
  • Ophold længere end 14 dage
  • Unikke boliger
  • Feriebolig med båd 

Du kan til enhver tid se informationer om et eventuelt depositum, når du laver din booking eller på din personlige MyBooking-side, hvis du allerede har booket. 

Hvad hvis der sker et uheld med møblerne under dit ophold? 

Uheldet kan være ude, og handler det om småuheld (et ødelagt glas eller tallerken), skal det skrives på en skadesblanket, som ligger klar i boligen. Vi kan dermed reagere hurtigt og få det ødelagte erstattet, så de næste gæster ikke mangler noget. NOVASOL dækker omkostninger på skader på op til DKK 1.000,-.

Ankomst, afrejse og nøgler

Hvornår kan jeg få nøglen/ankomme til ferieboligen?

Danmark:
I Danmark kan du hente nøglen efter kl. 15:00 og flytte ind fra kl. 16:00. På din personlige MyBooking-side kan du angive, om du vil modtage en SMS, hvis ferieboligen er klar til indtjekning inden kl. 15:00.

Vær opmærksom på, at selvom I ankommer tidligere, kan I ikke forvente at komme ind i boligen før tid, da NOVASOL og/eller ejeren skal have tid til at kontrollere/klargøre den.

Udlandet:
I udlandet får du udleveret nøglen mellem kl. 16:00 og 20:00. Sørg for at angive dit ønskede/forventede ankomsttidspunkt på din MyBooking-side for at få din ankomst bekræftet med kontaktpersonen af boligen. Planlægger du at ankomme uden for ovenstående tidspunkt, skal det bekræftes af kontaktpersonen, da du ellers ikke kan regne med at få nøglen udleveret.  

Hvor kan jeg afhente nøgle til ferieboligen?

På din MyBooking-side kan du finde PDF-filen "Rutebeskrivelse/Nøgleafhentning", hvor udleveringsstedet er angivet. Vær dog opmærksom på, at nøglen ikke nødvendigvis udleveres på samme adresse som ferieboligens. 

2 dage inden ankomst modtager du en email og en SMS med info om nøgleafhentning.

Hvornår skal jeg forlade ferieboligen?

Du skal forlade ferieboligen senest kl.10:00 på afrejsedagen.

Hvor skal jeg aflevere nøglen?

Du skal aflevere nøglen samme sted, hvor du fik den udleveret.

NOVASOL-konceptet: Hvad skal jeg have med, og hvad kan jeg tilkøbe?

Hvad kan jeg forvente at have i boligen?

I vores boliger kan du forvente basisudstyr til køkkenet og spisestuen. Derudover er der altid dyner og puder til alle senge. Dog er der ikke børnedyner. Indretning er efter ejerens smag og kan ses på billederne inde på boligbeskrivelsen. Vær opmærksom på, at stjernekategoriseringen er relateret til kvaliteten og mængden af basis- og specialudstyr. 

Husk på, at du holder ferie i nogens bolig. Pas på den, og vær forberedt på, at en lyspære kan gå i stykker, eller at sikringen kan springe.

Er der rengøringsmidler i boligen?

Som udgangspunkt er der ikke rengøringsmidler i boligen, og vi anbefaler, at du selv medbringer det eller køber vores Holiday Kit, hvis det er muligt. Der er dog altid støvsuger og gulvspand/-skrubbe i huset. 

Vi anbefaler, at du medbringer de mest nødvendige hjælpemidler til køkken og toilet som viskestykker, køkkenrulle, håndklæder, karklude, toiletpapir og rengøringsmidler. 

Hvad skal jeg huske at medbringe selv?

Ting som håndklæder, sengelinned og viskestykker kan være inklusive eller tilkøbes ved mange boliger inden 5 dage ankomst. Fremgår det ikke af beskrivelsen, skal det enten bestilles eller medbringes.

Du kan afhente de tilkøbte ting på lokalkontoret i deres åbningstid.

Derudover er det en god idé at medbringe mad og drikkevarer samt de mest nødvendige hjælpemidler til køkken og toilet, inkl. køkkenrulle og toiletpapir. 

Du er velkommen til at kontakte NOVASOL for nærmere info. 

Hvad hvis jeg mister noget i ferieboligen?

Hvis du mister eller glemmer noget i ferieboligen, skal du kontakte lokalkontoret. 

Vær opmærksom på, at de kan opkræve et gebyr for at søge efter dine ting. 

Ferieboligerne generelt

Hvad betyder stjernerne?

 Simpelt møblerede ferieboliger med mindre vægt på interiør

 Enkelt indrettede ferieboliger

 Traditionelle ferieboliger med standardmøbler

 Veludstyrede ferieboliger af høj standard med komfortable møbler

 Smagfuldt indrettede feriehuse med avanceret udstyr og moderne møbler

Hvor mange personer må vi være i ferieboligen?

Ferieboligen må højst benyttes af det antal personer, der er angivet i beskrivelsen. Alle personer uanset alder tæller med i personantallet.

Danmark:
I mange boliger er det tilladt at medbringe ét ekstra barn under 4 år uden gebyr. Dette vil trypisk fremgå af boligbeskrivelsen.

Norge og Sverige:
I en stor del af boligerne er der samme mulighed som i Danmark, men spørg om dette ved bestilling for en sikkerheds skyld.

Mellem- og Sydeuropa:
Det angivne personantal er normalt ufravigeligt, og alle ekstra personer skal forespørges. 

Det er ikke tilladt at slå telte op i haven, medbringe egen campingvogn eller lignende i nogle lande. 

Kan jeg selv foretage slutrengøring?

Du kan oftest selv foretage slutrengøring, som bliver kontrolleret af vores servicepersonale efter afrejse. Alternativt kan du senest fire dage inden afrejse bestille en rengøring. Nogle ferieboliger bestilles med obligatorisk rengøring, hvilket betyder, at du ikke selv kan foretage den, men betaler beløbet for rengøringen senest ved nøgleafhentning. Dette er tilfældet ved mange ferieboliger især i Sydeuropa, hvor slutrengøringen er inkluderet i lejebeløbet og foretages automatisk af os.

Vær opmærksom på, at du i nogle huse ikke kan bestillle rengøring.

Hvor mange husdyr må jeg have med?

Det fremgår af boligbeskrivelsen, hvor mange husdyr du må medbringe. Hvis du ønsker at medbringe flere end tilladt, skal dette forespørges hos boligejeren. Derfor opfordrer vi dig til at kontakte os i god tid inden feriestart, hvis du vil have et ekstra husdyr med. 

Billeder med vandmærker?

Når vi indlejer et hus, er det vigtigt, at vi får de helt rigtige billeder. Det hænder dog, at huset bliver gjort tilgængeligt på websitet, før fotografen har været på besøg. I mellemtiden kan der vises modelbilleder, som vil være påført et vandmærke. Information i forbindelse med disse billeder giver ikke ret til senere kompensation. 

Ferie med båd

Anbefalinger og generel information

Skal du besøge en feriebolig med båd, kan du læse anbefalinger og generel information her

Hotline

Jeg har henvendelser under eller efter mit ophold. Hvad nu?

Har du brug for hjælp under dit ophold, skal du henvende dig til det ansvarlige servicekontor eller boligens ejer/repræsentant, som er nævnt i dit lejebevis. 

Vi vil rigtig gerne hjælpe dig under opholdet, så du kan nyde din ferie. Derfor er det vigtigt, at du kontakter os hurtigst muligt, da der ellers ikke kan forventes kompensation.

Lejebetingelser & Værd at vide

Lejebetingelser

Lejebetingelser for leje af feriebolig via NOVASOL kan findes her.

Værd at vide

Uanset, hvor du skal rejse hen kan det være en god idé at læse om, hvad du kan forvente under ophold i en af vores boliger. Læs mere her.

Kunne du ikke finde svar på dine spørgsmål?

Kontakt os her