LOKALT NÆRVÆR OG GLOBAL STYRKE
MERE END 50 ÅRS ERFARING
GRATIS TRYGHEDSFORSIKRING
MENU

Ofte stillede spørgsmål om udlejning af sommerhus

Her finder du svar på en række almindelige spørgsmål i forbindelse med udlejning af sommerhuse.

Ofte stillede spørgsmål

Få svar på spørgsmål om sommerhusudlejning generelt, samt hvordan den fungerer, når du udlejer dit sommerhus sammen med os. Klik på "+" for at se spørgsmål og svar i de forskellige kategorier. Finder du ikke svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os, så vi kan hjælpe.

Så meget kan du tjene
Hvor meget kan jeg tjene ved at udleje mit sommerhus gennem NOVASOL?

Din indkomst vil være afhængig af en lang række forskellige faktorer som beliggenhed, sommerhusets standard, faciliteter i og uden for sommerhuset. Derudover er antallet af uger, du stiller dit sommerhus til rådighed, naturligvis også vigtigt.

Din rådgiver vil efter et personligt møde udarbejde et realistisk budget på baggrund af de forskellige forhold samt dine ønsker til udlejningsperioden. Er du nysgerrig nu, har vi også opstillet en række eksempler på, hvad du kan tjene på at udleje dit sommerhus

Baseret på vores erfaring og analyser af feriemarkedet kan vi også hjælpe dig med råd og vejledning, hvis du ønsker at gøre dit sommerhus mere attraktivt på udlejningsmarkedet og dermed øge din indtjening.

 

Hvordan og hvornår modtager jeg betaling for lejen?

Vi forudbetaler dig lejebeløbet for hvert indgåede lejemål. Betalingen foregår månedsvis via bankoverførsel, og den sidste bankdag i måneden vil du have modtaget lejen for alle lejemål, som påbegyndes i næste måned. Kortfristede bookinger vil dog blive udbetalt i den efterfølgende måned.

Hvad sker der med lejebeløbet, hvis mine gæster vælger at annullere deres booking?

Hvis en gæst annullerer et bekræftet lejemål, og annulleringen er NOVASOL i hænde senere end 28 dage før lejemålets begyndelse, betaler vi dig lejebeløbet for det annullerede lejemål.

Hvordan ved jeg, at mit sommerhus har de rigtige udlejningspriser?

Baseret på vores erfaring og omfattende markedsanalyser hjælper din lokale rådgiver med at fastsætte de sæsonpriser, der passer til lige netop dit sommerhus. Vi overvåger løbende ferietendenser over hele verden og bruger den viden og erfaring, som vi har opbygget gennem 50 år i branchen, til at sikre, at dit sommerhus er så konkurrencedygtig som muligt – herunder har den rette prisbalance.

Hvordan betaler mine gæster for deres energiforbrug?

Der udleveres en strømseddel, hvor målerstand ved ankomst og afrejse noteres. På den baggrund laver vi en opkrævning til gæsten, og du vil blive afregnet helt automatisk.

Skat og udlejning af sommerhus
Hvilke regler gælder for udlejning af sommerhus og skat?

Når du udlejer dit sommerhus, skal du kun betale skat af en del af lejeindtægten. Udlejer du via et udlejningsbureau, får du i 2019 et bundfradrag på hele 40.900 kroner (beløbet pristalsreguleres) og derudover et skattefrit fradrag på 40 %. Vi står for indberetningen til Skat, så det behøver du ikke selv at huske på.

Du kan læse mere og se et eksempel på, hvor meget du kan tjene skattefrit, når du udlejer dit sommerhus her.

Skal jeg selv indrapportere min indkomst fra sommerhusudlejningen til SKAT?

Nej, det sørger vi for. Det sker automatisk og vil fremgå af din selvangivelse.

Udlejning hos NOVASOL
Hvad er forskellen på at udleje sommerhus selv og lade NOVASOL stå for udlejningen

At udleje et sommerhus kræver en del administrative opgaver. Prisen skal være rigtig for at sikre så mange bookinger som muligt til den bedste pris, du skal have føling med sæsonudsving samt indsigt i rejsemønstre og behov hos feriegæsterne. Derudover skal sommerhuset markedsføres via de rigtige salgskanaler, du skal være i dialog med gæsterne før, under og efter udlejningen, sikre betaling for lejeperioden, sørge for indrapportering til SKAT og meget mere.

Alt det sørger vi for, hvis du vælger os som dit udlejningsbureau. Vi følger løbende din udlejning, varetager kontakten til gæsterne og gør brug af den erfaring, vi har opnået gennem 50 år i feriebranchen, til at sikre, at det er så ukompliceret som muligt for dig at udleje dit sommerhus.

Hvem står for rengøringen i mit sommerhus efter et endt lejeophold?

Det bestemmer du. Du kan vælge selv at stå for rengøringen, eller at vi kan tage os af det. Du og din rådgiver finder sammen ud af hvilken model, der passer dig bedst.

Hvornår vil mit sommerhus være online, efter at aftalen er underskrevet?

Når formidlingsaftalen er underskrevet, går der typisk tre til fem dage, før dit sommerhus ligger online på vores hjemmeside og kan bookes.

Er NOVASOL relevant for mig, hvis jeg kun ønsker at udleje et par uger om året?

Det afhænger af, hvor mange uger og på hvilket tidspunkt af året du ønsker at udleje. Kontakt os for en snak om, hvad der er bedst for dig.

Hvor længe er udlejningsaftalen gyldig?

Når du indgår et partnerskab med os, laver du en aftale, som gælder for indeværende år samt det efterfølgende år. Herefter fornyes aftalen automatisk et år ad gangen. Hvis du ønsker, kan du selvfølgelig opsige din aftale i slutningen af hver aftaleperiode.

Opkræver NOVASOL et depositum af gæsterne?

Som hovedregel opkræves feriegæster et depositum/acontobeløb ved leje af sommerhuse med pool samt meget store feriehuse. For de øvrige sommerhuse tilbyder vi i stedet et koncept, som vi kalder Småskadesordningen.

Det betyder, at hvis en feriegæst ved et uheld har været skyld i en mindre skade i dit sommerhus under sit ophold, refunderer vi de udgifter, der måtte være i forbindelse med reparation eller køb af nye genstande med op til 1000 kroner per lejemål*. Med ordningen ønsker vi at beskytte dig imod uforudsete udgifter i forbindelse med udlejning af dit sommerhus og samtidig undgå at give feriegæsterne en dårlig oplevelse ved at opkræve erstatning efter et ellers behageligt ophold.

Småskadeordningen fungerer som et supplement til vores Tryghedsforsikring, som dækker de fleste skader på dit sommerhus samt inventar forsaget af en NOVASOL-gæst ved skader over 1000 kroner, hvis din egen forsikring ikke dækker.

*Underlagt visse vilkår og betingelser.

Markedsføring af dit sommerhus
Hvem tager billeder og laver beskrivelser af mit sommerhus?

Vi sørger for markedsføring af dit sommerhus på flere sprog på vores hjemmeside og hos vores mange bookingpartnere. Vi tager os af fotograferingen, og vores professionelle tekstforfattere laver en beskrivelse, der sammen med billeder af høj kvalitet præsenterer potentielle feriegæster for alle de ting, der gør lige præcis dit sommerhus specielt.

Hvor kommer gæsterne fra?

Dit sommerhus bliver markedsført globalt gennem websites, sociale medier, annoncer og et netværk bestående af mere end 10.000 bookingpartnere. Derfor er det ikke kun danske turister, der booker vores sommerhuse. Udover Danmark kommer gæsterne oftest fra Tyskland, Holland, Sverige og Norge, men mange andre nationaliteter besøger de danske sommerhuse. Vi får for eksempel gæster fra Østrig, Frankrig, Kroatien, England og indimellem helt fra USA.

Som udlejer hos NOVASOL får du adgang til din egen personlige husejerside, hvor du kan følge din udlejning og blandt andet se, hvor gæsterne kommer fra.

Bookinger og gæster
Hvad sker der, når jeg får en booking på mit sommerhus?

Du vil modtage en meddelelse på e-mail, SMS eller begge dele. Du kan få detaljer om hver enkelt booking på din personlige husejerside, som du får adgang til, når du udlejer dit sommerhus med os. 

Hvordan håndterer NOVASOL udlevering af nøglen til mit sommerhus?

Der er flere muligheder:

  • Via et af vores 26 lokale servicekontorer i Danmark
  • Via en ekstern nøglepasser (eksempelvis en lokale erhvervsdrivende)
  • Via en nøgleboks, som vi installerer ved dit sommerhus.

Du kan også selv at stå for nøgleudleveringen, hvis du ønsker.

Kan jeg opbevare mine personlige ejendele i mit sommerhus?

Ja selvfølgelig. Vi anbefaler, at du opbevarer dine private ejendele i et tydeligt markeret og aflåst rum, skab eller lignende.

Hvordan får jeg et overblik over bookingerne på mit sommerhus?

På din personlige husejerside finder du et overblik over dine bookinger. Her kan du blandt andet se bookingperioden, ankomstdetaljer, gæstens navn og nationalitet, samt hvad du tjener på den enkelte booking. Derudover samler vi dine bookinger i et månedligt overblik.

Forsikring af dit sommerhus
Hvad sker der, hvis en gæst ødelægger noget i mit sommerhus?

Det er vigtigt for os, at du føler dig tryg, når du lader os formidle udlejning af dit sommerhus. Hos NOVASOL tilbyder vi derfor vores husejere en gratis forsikring: Tryghedsforsikringen. Den dækker de fleste skader på dit sommerhus samt inventar ved skader over 1000 kroner, hvis din egen forsikring ikke dækker. Hvis din egen forsikring dækker, men din selvrisiko overstiger 1000 kroner, dækker Tryghedsforsikringen differencen.*

Ved skader under 1000 kroner tilbyder vi et koncept, vi har valgt at kalde Småskadeordningen, som dækker mindre skader op til en 1000 kroner.*

Du er derfor godt beskyttet mod uforudsete skader og udgifter i forbindelse med udlejning af dit sommerhus. 

*Underlagt visse vilkår og betingelser

Stor erfaring
Efter mere en 50 år i feriebranchen ved vi, hvad der skal til for, at du får mest ud af udlejningen af lige netop dit sommerhus.
Problemfri udlejning
Vi tager os af alt fra kommunikation, betaling og bookinger til spørgsmål fra gæster og rengøring af sommerhuset.
Dit sommerhus
Det er dit sommerhus. Inden hver sæson kan du spærre et antal uger, hvor du selv vil besøge huset, og du kan selvfølgelig bruge det, hvis det ikke er udlejet.

Få et uforpligtende tilbud på udlejning af din feriebolig

Ja tak, jeg vil gerne kontaktes af NOVASOL enten telefonisk eller via e-mail med yderligere oplysning om udlejning af min feriebolig. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage ved henvendelse til følgende e-mailadresse: datainformation@novasol.com