Udlejning af sommerhus - ofte stillede spørgsmål

Her finder du en samling af ofte stillede spørgsmål og svar i forbindelse med udlejning af sommerhuse generelt samt svar på hvordan det fungerer, når du har valgt NOVASOL som din udlejningspartner

Klik på "+" for at se spørgsmål og svar udfolde sig i de forskellige kategorier.  Hvis du ikke finder svar på dit spørgsmål, så kontakt os, så vi kan hjælpe dig.

Ofte stillede spørgsmål om:

Udbetaling
Hvor meget kan jeg tjene ved at udleje mit feriehus gennem NOVASOL?

Din indkomst vil være afhængig af en lang række forskellige faktorer som beliggenhed, husets standard, faciliteter i og uden for huset. Derudover er antallet af uger, du stiller dit sommerhus til rådighed, naturligvis også vigtig.
Din lokale rådgiver vil efter et personligt møde udarbejde et realistisk budget på baggrund af de forskellige forhold samt dine ønsker til udlejningsperioden.  

Baseret på vores erfaring, vores analyser af feriemarkedet og de trends, der rører sig, kan vi også hjælpe dig med råd og vejledning, hvis du ønsker at gøre dit feriehus endnu mere attraktivt på udlejningsmarkedet – og dermed øge din indtjening.

Jeg  ønsker at få mere at vide om, hvordan jeg forøger min indtjening

Hvordan og hvornår modtager jeg betaling for lejen?

NOVASOL forpligter sig til at forudbetale dig lejebeløbet for hvert indgået lejemål. Betalingen foregår månedsvis – hver den sidste bankdag i måneden vil du have modtaget lejen for alle lejemål, som påbegyndes i næste måned. 
Betalingen sker ved bankoverførsel til din valgte konto. Dog vil kortfristede bookinger blive udbetalt i den efterfølgende måned.

Jeg vil gerne vide mere om betaling af lejeindtægten

Hvad sker der med lejebeløbet, hvis mine gæster vælger at annullere deres booking?

Hvis en gæst annullerer et bekræftet lejemål, og annulleringen er NOVASOL i hænde senere end 28 dage før lejemålets begyndelse, betaler NOVASOL dig lejebeløbet for det annullerede lejemål.

Jeg vil gerne læse mere om, hvad formidlingsaftalen indeholder
 

Hvordan betaler mine gæster for deres energiforbrug?

Der udleveres en strømseddel, hvorpå målerstand ved ankomst og afrejse noteres På den baggrund laver vi en opkrævning til gæsten og du vil blive afregnet helt automatisk. 

Hvordan ved jeg, at jeg får de korrekte udlejningspriser for at udleje mit feriehus?

Baseret på vores erfaring og omfattende markedsanalyser hjælper din lokale rådgiver med at fastsætte dine sæsonpriser, der passer til lige netop dit sommerhus.
Vi overvåger løbende ferietendenser over hele verden, og vi bruger vores viden og erfaring, som vi har erhvervet gennem 50 år i branchen, til at sikre, at din feriebolig er så konkurrencedygtigt som muligt – herunder også at opnå den rette prisbalance.

Jeg vil gerne vide mere om, hvordan jeg sikrer mig den bedst mulige indtjening

Udlejningsaftalen
Hvad er forskellen på at udleje sommerhus selv og lade NOVASOL stå for udlejningen

At udleje et sommerhus kræver en del administrative opgaver. Prisen skal være rigtig for at sikre så mange bookinger som muligt, man skal have føling med sæsonudsving, god indsigt i rejsemønstre samt aktuelle behov hos feriegæsterne.

Derudover skal man være i stand til at markedsføre sit feriehus via de rigtige salgskanaler, være i dialog med gæsterne, sikre sig betaling for lejeperioden samt sørge for indrapportering til SKAT med videre.

Alt det sørger vi for, hvis du vælger NOVASOL som udlejningspartner. Hvis du vælger os som dit udlejningsbureau, får du glæde af vores ekspertise og erfaring, som vi har opnået gennem 50 år i feriebranchen. Vi følger løbende din udlejning, varetager kontakten til dine gæster, og vi gør alt, hvad vi kan for, at du får en problemfri oplevelse ved at være udlejer hos os.

Hvad kan NOVASOL tilbyde mig?
 

Koster det noget at gøre brug af et “udlejningskoncept”?

Nej, det er gratis! Dit feriehus, omgivelserne, interiøret og udlejningsperioden skal blot leve op til visse kriterier for at blive en del af et eller flere af vores udlejningskoncepter.

Din rådgiver vil hjælpe dig med at finde ud af hvilke udlejningskoncepter, der passer til netop dit sommerhus, og vi står klar med gode råd og vejledning omkring forbedringer, som kan være med til at hæve antallet af bookinger og dermed din indtjening.

Jeg vil gerne læse mere om udlejningskoncepter, og om hvordan jeg kan forøge min indtjening

Hvem står for rengøringen i mit sommerhus efter endt lejeophold?

Det bestemmer du! Du kan vælge selv at stå for rengøringen, eller at vi skal tage os af det. Du og din rådgiver finder sammen ud af hvilken model, der passer dig bedst. 

Hvornår vil mit feriehus være online efter, at aftalen er underskrevet?

Når formidlingsaftalen er underskrevet, går der typisk tre til fem dage før dit sommerhus ligger online på vores hjemmeside og kan bookes.

Er NOVASOL relevant for mig, hvis jeg kun ønsker at udleje et par uger om året?

Det afhænger af, hvor mange uger du ønsker at stille dit sommerhus til rådighed og på hvilket tidspunkt af året, du ønsker at udleje.
Tag venligst kontakt til os, og bliv klogere på, hvad der er bedst for dig.

Hvor lang tid er udlejningsaftalen gyldig?

Når du indgår et partnerskab med os, laver du en aftale, som gælder for indeværende år samt det efterfølgende år. Herefter fornyes aftalen automatisk et år ad gangen. Hvis du ønsker, kan du selvfølgelig opsige din aftale i slutningen af hver aftaleperiode.

Opkræver NOVASOL et depositum?

Som hovedregel opkræves feriegæster et depositum/acontobeløb ved leje af de feriehuse, som har pool samt eksklusive feriehuse. For de øvrige feriehuse, derunder feriehuse med sauna/spa, tilbyder vi i stedet et koncept, som NOVASOL har valgt at kalde Småskadesordning. 

Det betyder, at NOVASOL refunderer de udgifter, der måtte være i forbindelse med mindre skader i dit feriehus med op til 1000,- DKK per lejemål for reparation eller køb af nye genstande, hvis en feriegæst ved et uheld skulle komme til at ødelægge noget under deres ophold*

Småskadeordningen fungerer som et supplement til vores Tryghedsforsikring, som dækker de fleste skader på dit feriehus samt inventar ved skader over 1000,- DKK, hvis din egen forsikring ikke dækker.

Med Småskadeordningen ønsker NOVASOL at beskytte dig som Husejer imod uforudsete skader og udgifter i forbindelse med udlejning af dit feriehus. Ligeledes ønsker vi at undgå at konfrontere feriegæster med opkrævning af små skader efter et ellers behageligt ophold.

*Underlagt visse vilkår og betingelser

Jeg vil gerne vide mere, om hvordan jeg er dækket

Skatteregler
Hvilke skatteregler gælder der for sommerhusudlejning?

Udlejer du dit feriehus via et udlejningsbureau, skal du kun betale skat af en del af lejeindtægten. Følgende skatteregler gælder:
Bundfradraget i 2018 er 40.000 kroner (beløbet pristalsreguleres). Derudover er der et skattefrit fradrag på 40 %. NOVASOL står for indberetningen, så det behøver du ikke selv at huske på.

Jeg vil gerne læse mere og se eksempler på skattereglerne

Skal jeg selv sørge for at indrapportere min indkomst fra sommerhusudlejningen til SKAT?

Nej, det sørger vi for. Det sker automatisk og vil fremgå af din selvangivelse

Markedsføring
Hvem tager billeder og laver beskrivelser af mit sommerhus?

Vi tager os af fotograferingen og sørger for optimal markedsføring af din feriebolig på flere sprog, så dit hus bliver præsenteret professionelt og fremstår bedst muligt i både vores kataloger samt på vores hjemmeside og hos vores mange bookingpartnere. 

Hvordan markedsfører NOVASOL mit feriehus?

Hvor kommer gæsterne fra?

Det er ikke kun danske turister, der booker vores feriehuse. De feriegæster, der vælger at tilbringe deres ferie i Danmark, kommer fortrinsvis fra Tyskland, Holland, Sverige og Norge. Men mange andre nationaliteter besøger vores feriehuse – vi får gæster helt fra England, USA og Kroatien. 

Som udlejer hos NOVASOL får du adgang til din egen personlige husejerside, hvor du kan følge din udlejning og holde øje med, hvor gæsterne kommer fra.

Jeg vil gerne vide mere om min personlige husejerside
Dit feriehus eller ferielejlighed bliver markedsført globalt. Det sker gennem vores kataloger, websites, sociale medier, annoncer og et netværk bestående af mere end 10.000 bookingpartnere over hele Europa. 

Jeg vil vide mere om, hvor og hvordan NOVASOL markedsfører mit sommerhus

Bookinger
Hvad sker der, når jeg får en booking på mit sommerhus?

Du vil modtage en meddelelse på e-mail, SMS eller begge dele. Du kan få detaljer om hver enkelt booking på din personlige husejerside, som du får adgang til når du udlejer dit sommerhus via os. 
 
Jeg vil vide mere om min personlige husejerside

Hvordan håndterer NOVASOL nøgleudleveringen?

Der er flere muligheder:

  • Via vores lokale servicekontorer
  • Via en ekstern nøglepasser – kan eksempelvis være en tankstation eller lokale erhvervsdrivende 
  • Via en nøgleboks, som vi installerer ved dit feriehus
  • du kan også selv at stå for det, hvis du ønsker det
Kan jeg opbevare mine personlige ejendele i mit feriehus?

Ja, naturligvis. Vi anbefaler, at du opbevarer dine private ejendele i et tydeligt markeret aflåst rum, skab eller lignende.

Hvordan får jeg et overblik over bookingerne?

På din personlige husejerside, finder du et overblik over dine bookinger. Her kan du se bookingperioden, ankomstdetaljer, gæstens nationalitet, hvad afregningsbeløbet til dig er, og derudover samler vi dine bookinger i et månedligt overblik samt meget mere.

Jeg vil læse mere om den personlige husejerside

Forsikring
Hvad sker der, hvis en gæst ødelægger noget i mit feriehus?

Det er vigtigt for os, at du føler dig tryg, når du lader NOVASOL formidle udlejning af dit feriehus. Hos NOVASOL tilbyder vi derfor vores Husejere en forsikring, som dækker langt de fleste skader på dit feriehus samt inventar ved skader over 1000,- DKK, hvis din egen forsikring ikke dækker. Vi har valgt at kalde den Tryghedsforsikringen*
Skulle din egen forsikring dække, men din selvrisiko overstiger de 1000,- DKK, så dækker Tryghedsforsikringen differencen.

Ved skader under 1000,- DKK tilbyder NOVASOL et koncept, som vi har valgt at kalde Småskadeordning, og som dækker mindre skader op til en 1000,- DKK*

Du er derfor som Husejer godt beskyttet mod uforudsete skader og udgifter i forbindelse med udlejning af dit feriehus. 

*Underlagt visse vilkår og betingelser

Jeg vil gerne vide mere om, hvordan mit sommerhus er sikret ved udlejning